maandag 15 april 2013

Review: Solyst - Lead (Bureau B Records, 2013)(Elektronisch, Krautrock)

Nadat hij 16 jaar als drummer van de band Kreidler actief was en talloze gast optredens had gedaan, vond Thomas Klein het tijd voor zijn solo carrière.
Thomas Klein drumt in de stijl van krautrock drummers als Jaki Liebezeit (Can), Klaus Dinger (Neu) en Mani Neumeier (Guru Guru).
Onder de naam Solyst bracht hij zijn eerste CD met gelijknamige titel in 2011 uit via het Bureau B Records label en deze heeft met "Lead" uit 2013 een vervolg gekregen, waarop hij ook nu weer alle instrumenten bespeelt.
Het album bevat 10 nummers, waarvan de eerste "Pierbourg" heet en me meteen laat horen, wat ik van de muzikant te verwachten heb.
Dit is krautrock van het eerste uur en in dit nummer brengt Solyst me in een lichtelijke trans door zijn hypnotiserende ritmes mijn gehoorgang in te spelen, die ondersteund worden door het gebruik van elektronica.
Ook het volgende nummer, Glass Dancer", is een mix van elektronica en krautrock en bevat hypnotiserende ritmes, die zeer dansbaar zijn.
Vervolgens hoor ik "Polar", dat iets meer elektronisch klinkt en minder hypnotiserend is, maar nog steeds die geweldige drums ritmes bevat en me sterk aan de muziek van Kraftwerk doet denken.
Daarna volgt "Lead", dat met rustige drums begint, waarna er synthesizer klanken aan het nummer toegevoegd worden en er een prima mix ontstaat.
In "Magellan" krijg ik een soort dansbare tribal ritmes voorgeschoteld en ook deze hebben een hypnotiserend effect op me.
"Melancholia" is een nummer in de stijl van Krafwerk en Neu, waarin de synthesizer voor het hypnotiserende dansbare effect zorgt en de drums naar tribal ritmes neigen.
Dan volgt "Spiegel", dat lichtelijk experimenteel begint en verder gaat in een redelijk elektronisch stukje muziek, waarin de drums de bijrol vervult.
Met "Kristall" laat Solyst me in een vrij kort nummer horen, dat hij ook het experimentele werk niet schuwt en in "Euphorica" speelt hij een mix van dance, krautrock en elektro pop, om af te sluiten met "Schnee", een rustige licht hypnotiserende dansbare mix van elektronische ritmes en dance met toevoeging van uitstekend drumwerk.
De CD "Lead" van Solyst is een aangename verrassing, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten en dit stuk muziek heeft me dan ook geen moment verveeld en is een aanrader voor elke muziek liefhebber.




sølyst - bureau b
www.bureau-b.com/solyst.php

Geen opmerkingen:

Een reactie posten