maandag 1 september 2014

Review: Sky Picnic - Her Dawn Wardrobe (Mega Dodo, 2014) (Psychedelisch)

Sky Picnic is een psychedelische rock band uit Brooklyn, New York, die bestaat uit: Chris Sherman - zang en sologitaar, Leah Cimmamon - basgitaar en zang en Pete Meriwether - drums en in 2008 de EP "Synesthesia" uit bracht, die in 2010 gevolgd werd door de digitale EP "The Unknown Regions".
Hun debuut LP verscheen, nadat de band, in 2010, de CD versie in eigen beheer, in een oplage van 300 stuks, had uitgebracht, via het Duitse Nasoni Records label in 2011, waarna de band een uitstapje maakte naar Fruits De Mer Records, om diverse nummers via verzamel LP's op dit label uit te brengen, onder andere "Bracelets of Fingers" voor het album "Sorrow's Children", dat in samenwerking met de legendarische band The Pretty Things geproduceerd werd.
Hun tweede album "Paint Me A Dream" verscheen in 2012 eveneens bij het Nasoni Records label en van deze LP werd de single "Rippled" getrokken, waarna de LP de status "Best Albums of 2012" in de diverse eindejaars-lijstjes kreeg.
Door dit succes maakte de band een tournee via het Red Bull's Sound Select programma, waarbij ze op enkele grote festivals speelden.
Daarna ging de band niet op zijn lauweren rusten, maar begon te werken aan hun nieuwe album, waarbij ook andere muziek invloeden een belangrijke rol moesten gaan spelen en het resultaat daarvan is te beluisteren op de gelimiteerde LP "Her Dawn Wardrobe", die in een oplage van 250 stuks grijs vinyl geperst wordt,
waarvan de eerste 100 vergezeld gaan van een A3 poster + sticker, terwijl het album, dat door het Mega Dodo Records label is uitgebracht, eveneens op CD verschijnt.  

Het album, dat 10 nummers bevat, begint met "Upon Further Reflection" en hierin laat de band me een schitterende psychedelische song horen, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en gevolgd wordt door "June Sunshine", dat als single is uitgebracht, waarin ik opnieuw een heerlijk klinkende psychedelische pop song te horen krijg. (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie)
Daarna hoor ik "I Saw You Saw", dat een swingend ritme heeft en halverwege over gaat in een iets stevigere song, waarna "Lady Of The Moon" volgt en hierin laat de band me mooie rustige folk song horen, die een licht psychedelisch effect bevat.
In "Ode To" krijg ik een korte psychedelische song te horen, die op me overkomt als een voortzetting van "Lady Of The Moon", waarna het eerste nummer van kant-B volgt, getiteld "Where The Memories Stirred" en hierin speelt de band een fantastische psychedelische folk song in een gemiddeld tempo.
Met "Most Of A Box Of Winter" krijg ik een geweldig swingend instrumentaal progressief nummer te horen en in de titelsong "Her Dawn Wardrobe" laat de band me nogmaals een prachtige rustige folk song horen.
Vervolgens hoor ik "Earl Grey", die heftig en stevig begint, maar al snel verandert in een rustige progressieve pop song, waar enkele prima tempowisselingen in zitten, waardoor de muziek de ene keer heftig en de andere keer rustig gespeeld wordt.
Het laatste nummer heet "English Breakfast" en hierin laat de band me gedurende 34 seconden een scheurend gitaar geluid horen, dat abrupt eindigt.

Sky Picnic heeft met "Her Dawn Wardrobe" een heerlijk album gemaakt, dat zowel psychedelisch als progressief klinkt en een aanrader is voor alle liefhebbers van dit genre.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten