maandag 2 maart 2015

Review: Various Artists - Strange Fruit And Veg (Fruits De Mer Records, 2015) (Psychedelische Pop)

"Strange Fruit And Veg" is een exclusieve CD, die alleen aan leden van de Fruits De Mer club gegeven wordt en aan hen, die de Cranium Pie 2LP "Mechanisms Part 2" bestellen.
Fruits De Mer leden zijn mensen, die het Fruits De Mer virus hebben en van plan zijn alle, of de meeste uitgaven van het label te kopen en in ruil daarvoor krijgen ze regelmatig gratis hebbedingetjes, zoals deze CD en worden ze op de hoogte gehouden van alle evenementen, die het label organiseert.
De CD met catalogus nummer Friends Of The Fish Promo 2 bevat 18 nummers van bands, die bijna allemaal covers van jaren 60 en 70 bands spelen.

"Strange Fruit And Veg" begint met "All Over The World" van Strange Fruit, dat in een uitvoering van Crystal Jacqueline te horen is en in deze versie krijg ik een heerlijke pop song te horen, die een uptempo heeft en swingt als een trein.
Daarna volgt Topos Locos met een uitstekende progressieve rock uitvoering van "(What's Happening At) The Psychiatrist", dat oorspronkelijk door Big Bird And The Steam Shovel werd uitgevoerd, gevolgd door "Here She Comes Now", waarin Claudio Cataldi een schitterende versie laat horen van deze Velvet Underground song.
Dan volgt "Trojan Horse met hun versie van "Ohio" van Crosby, Stills, Nash & Young en ook hierin krijg ik een prima uitvoering van het nummer te horen, die het orgineel vrij dicht benaderd, waarna ik ZX+ het Rolling Stones nummer "She's A Rainbow" hoor spelen en de band maakt hier een eigen uitvoering van, die ik wel redelijk vind klinken.
The Telephones spelen een eigen compositie getiteld "Hummingbird" en daarin hoor ik de band een lekker in het gehoor klinkende licht psychedelisch pop song spelen, die gevolgd wordt door de Amon Duul II cover "Archangel Thunderbird" van Mauve La Biche Featuring Cary Grace en hierin hoor ik de band een geweldige progressieve rock song spelen, die psychedelische invloeden bevat en gevolgd wordt door een werkelijk fantastische swingende uitvoering van het Bo Diddley nummer "Who Do You Love" door The Crawlin Hex, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten.
Ook de uitvoering van Jay Tausig van Motorhead's "Ace Of Spades" mag er zijn en Jay weet deze geweldige song nog iets meer kracht te geven door er lichte spacerock invloeden in te verweven, waarna "Circles" van Hawkwind volgt, in de uitvoering van Vert:x en deze band laat me genieten van een fantastisch stukje spacerock,"  waar de uitvinders van dit genre (Hawkwind) tevreden mee zullen zijn.
The Magic Mushroom Band laat hun interpretatie van het Tyrannosaurus Rex nummer "King Of The Rumbling Spires" horen en in deze song, die reeds in de jaren 90 door de band opgenomen werd, hoor ik een uitvoering, die klinkt als een swingende song van Thee Hypnotics of Sisters Of Mercy en deze wordt gevolgd door de song, waar Jimi Hendrix mee door brak, "Hey Joe", die door Todd Dillingham vertolkt wordt en ook hier krijg ik een eigen versie te horen, die, doordat er lichtelijk echo op gezet is, uitstekend klinkt.
Daarna volgt Rob Gould, die The Beatles song "Tomorrow Never Knows" ten gehore brengt en ook hij doet dat op een uitstekende manier en weet het origineel vrij dicht te benaderen, maar ik prefereer toch de uitvoering van The Beatles, die hiermee het psychedelische tijdperk wisten in te luiden.
Vostock speelt het nummer "Drome" van Vince Cory, een voor mij onbekende artiest en hierin laat de band me genieten van een schitterend psychedelisch nummer, dat gevolgd wordt door "I'm A Living Sickness" van Calico Wall en uitgevoerd wordt door The Green Telescope en daarin laat de band me een geweldig psychedelisch stukje progressieve rock horen, dat een licht hypnotiserende werking op me heeft.
Vervolgens hoor ik Schizo Fun Addict, die een oudere uitvoering van The Sorrows cover "Take A Heart" spelen en deze uitstekende versie bevat spacerock invloeden.
The Blue Giant Zete Puppies spelen een eigen nummer getiteld "Matians Don't Surf" en deze surf song met punk invloeden swingt als een trein (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie), waarna ik het laatste nummer "Vegetable Man" van Syd Barrett voorgeschoteld krijg in een versie van The Mystic Crystals en ook deze band weet een goede interpretatie van dit nummer te spelen, die flink psychedelisch klinkt.

"Strange Fruit And Veg " staat vol fantastische nummers en is een genot om naar te luisteren en ik kan iedere liefhebber van zestiger en zeventiger jaren muziek dan ook aanraden om, of lid te worden van de Fruits De Mer club, of de schitterende 2LP "Mechanisms" van Cranium Pie te kopen, om deze geweldige CD te pakken te krijgen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten