maandag 24 augustus 2015

Review: Stone Oak Cosmonaut - One Evening In The Desert (Eigen Beheer, 2015) (Spacerock / Hardrock)

Stone Oak Cosmonaut is een band uit Utrecht, Nederland en bestaat sinds de oprichting uit: Edwin Von Trippenhof - sologitaar, elektronica, synthesizer en zang, Fred Stack - slaggitaar en Peter - drums, terwijl op hun nieuwe CD ook Jo - basgitaar en synthesizer deel van de band is uit gaan maken.
De band bracht in 2008 hun debuut album "Out Of Orbit" in eigen beheer uit, die in 2010 gevolgd werd door "Into the Multiverse", die eveneens in eigen beheer werd uitgebracht.
Ook hun nieuwe album "One Evening In The Desert", dat 11 januari 2014 in Studio Moskow te Utrecht is opgenomen, is weer door de band zelf uitgebracht.

De CD bevat 9 nummers, waarvan de titelsong, "One Evening In The Desert", de eerste is en daarin hoor ik de band een schitterend swingend stukje spacerock spelen, dat in de stijl van de uitvinders van deze muzieksoort (Hawkwind) gebracht wordt en een gemiddeld tempo heeft en naadloos over loopt in "Cosmic Messenger", waarin ik een lekker in het gehoor klinkende stevige mix van space- en hardrock te horen krijg.
Daarna hoor ik "Outside" en hierin voert de band het tempo op en laat me genieten van een fantastische swingende uptempo mix van space- en hardrock, die een licht hypnotiserende werking op me heeft, waarna "Mind Full Of Capsules" volgt en in dit meer dan 13 minuten durende nummer zet Stone Oak Cosmonaut me een geweldige spacerock song voor, die halverwege, door een tempowisseling, verandert, waardoor ik een melodische spacerock song te horen krijg, die in een rustig tempo gespeeld wordt, waarbij het tempo tegen het einde weer langzaam opgevoerd wordt.
Het volgende nummer heet "Stone And Light" en ook hierin krijg ik een heerlijk spacerock nummer te horen, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en een ritme bevat, dat me in een lichte trance brengt (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en over gaat in "Voyagers", dat rustig, maar met stevige klanken, start en ook in dit nummer laat de band me genieten van een lekker in het gehoor klinkende spacerock song, die, na een tempowisseling, in een sneller tempo gespeeld wordt, waarna de hardrock de overhand krijgt en de muziek tevens een licht hypnotiserend ritme bevat.
In "The Sun" speelt de band een heerlijke swingende mix van space-, hard- en bluesrock, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten en in "Incident In Galaxy Nine" krijg ik een fantastisch rustig spacerock nummer voorgeschoteld, dat een licht hypnotiserend ritme bevat en langzamerhand een sneller tempo krijgt, waardoor het nummer meer gaat swingen.
Het laatste nummer van de CD heet "Festival" en bevat een aanstekelijk dansbaar swingend ritme en hoewel de muziek enigszins commerciëler klinkt en lichtelijk afwijkt van de rest van de nummers, is dit eveneens een geweldige rock song, waarbij stil zitten geen optie is.

"One Evening In The Desert", van Stone Oak Cosmonaut, is een geweldige CD, die vol staat met schitterende spacerock nummers en met hun fantastische muziek mag de band zich naar mijn mening tot de betere bands van Nederland rekenen en ik kan dit album dan ook van harte aanbevelen aan een ieder, die van spacerock en hardrock houdt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten