maandag 30 november 2015

Review: Videogram - Pre-Cert (Cineploit Records, 2015) (Elektro Filmmuziek)

In 2014 startte de Zweedse producer/componist Magnus Sellergren zijn project Videogram.
De muziek, die hij maakt, is geïnspireerd op de filmmuziek van: occulte horror, Spaanse jaren 70 horror, Friday The 13th series, Italiaanse erotica, thrillers, post-apocalyptische "Cannibal freakouts" en jaren 80 actie films.
Zijn debuut maakte hij in juni 2014 met de digitale single "Charles Bronson (original mix)", die in juli gevolgd werd door zijn eerste album "Videogram", die door het Cineploit label werd uitgebracht.
Vervolgens verschenen: "Camp Blood (2014 version)" (digitale single, oktober 2014), "2077: Raiders Of The Apocalypse" (7" vinyl single, november 2014), een eenzijdig geperste 33 toeren uitgave op doorzichtig vinyl van de 7" single "2077: Raiders Of The Apocalypse" met 2 exclusieve mono mixen van "2077: Raiders Of The Apocalypse" en "Wasteland" en met een 7"x 7" stikker, in plaats van een platenhoes (november 2014), "Cobretti" (3 track digitale single, maart 2015) en "Outpost 31 Isn't Responding" (2 track digitale single, september 2015).

"Pre-Cert", dat op vinyl in een beperkte oplage van 250 stuks is uitgebracht, is het tweede album van Videogram en bevat 13 nummers, waarvan "Videogram Ident 3" de eerste is en hierin hoor ik Magnus een 18 seconden durend synthesizer intro spelen, dat gevolgd wordt door "Damien" en daarin laat hij me genieten van een zwaar en duister klinkend stukje symfonische rock, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt.
Daarna volgt de single "Cobretti", waarin hij me een schitterend swingend elektro nummer voor zet, dat een licht hypnotiserend ritme bevat, waarna ik "Killer On Interstate 40" hoor en hierin maakt hij een mix van dansbare filmmuziek, elektro en dance, die ondersteund worden door een disco klap en een vrij eentonig ritme.
In "Camp Blood" krijg ik een heerlijk dansbaar elektro nummer voorgeschoteld, waarin erotische disco invloeden te horen zijn en in "Horror Express" speelt hij een fantastisch uptempo mix van elektro en krautrock, die in de stijl van de muziek van Jean Michel Jarre en Klaus Schulze zit en een terugkerend ritme bevat.
Dan volgt "Mangiati Vivi" en daarin laat Videogram me opnieuw een dansbare mix van disco en elektro horen, die een licht hypnotiserend ritme heeft en gevolgd wordt door "Dawn Of The Apocalypse", een geweldig stukje filmmuziek, dat mysterieus begint en een lichtelijk oosters klinkend symfonisch karakter heeft.
Vervolgens hoor ik "Silver Sphere" en hierin zet hij me een zwaar elektronisch nummer voor, dat horror invloeden bevat (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en in "Voorhees Stomp" laat hij me genieten van een heerlijk dansbaar disco nummer met een eentonig hypnotiserend ritme, dat begin jaren 80 gemaakt had kunnen zijn, waarna ik "Le Erotici Notti Di Emanuelle" te horen krijg en daarin speelt Magnus een verrukkelijk erotisch getint nummer, waarin jazz invloeden zitten.
Het volgende nummer heet "Man Is The Warmest Place To Hide" en daarin laat hij me het ritme van de serie "Knight Rider" in een vertraagde versie horen, die gemixt wordt met zwaardere synthesizer klanken, waardoor het geheel een spannend stuk muziek wordt, dat op een derde van het nummer verandert in een duister klinkend stuk muziek, waarin na enkele minuten sirenes beginnen te loeien en de muziek opnieuw verandert en Magnus me het idee geeft dat ik in een post-apocalyptische wereld terecht ben gekomen, om vervolgens over te schakelen naar een eentonig ritme, dat vergezeld wordt door zware duistere klanken.
In het laatste nummer, dat "Videogram Ident 4" heet laat hij me een 18 seconden durend synthesizer outro horen, dat in dezelfde stijl als het intro gespeeld wordt.

"Pre-Cert" van Videogram bevat lekker in het gehoor klinkende elektro, waarvan ik met volle teugen genoten heb en ik kan deze schijf dan ook van harte aanbevelen aan een ieder, die van deze muzieksoort houdt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten