maandag 8 februari 2016

Review: Monomyth - Exo (Suburban Records, 2016) (Progressieve Rock)

Monomyth uit Den Haag, Nederland, werd in mei 2011 opgericht na een jamsessie en bestaat uit: Thomas van den Reydt - sologitaar, Selwyn Slop - basgitaar , Peter van der Meer - keyboards , Tjerk Stoop - synthesizers en Sander Evers - drums.
De bandleden waren eerder actief in bands als: Alkaloid, Incense, The Polar Exploration Ship, Lucid, The Incredible Stacks, 35007 en Gomer Pyle.
Hun eerste optredens deden ze in 2012, onder meer in België (Antwerp Music City in april en Yellowstock Winterfest festival in december) en in Duitsland (Monsters Of Närmberch festival in december), waarmee de band naam maakte en in 2013 op grote Nederlandse festivals als Roadburn in Tilburg (april) en Parkpop in Den Haag (juni) te bewonderen was en tevens was de band opnieuw te zien op het Yellowstock festival te Geel, België in augustus.
In september 2013 verscheen hun debuut album "Monomyth", zowel op CD als op LP, via het Burning World Records label, waarop 5 lange nummers staan, waarna de band het jaar eind december afsloot met een optreden op het Freak Valley X-Mas Fest in het Duitse Siegen.
Ook 2014 was een goed jaar voor Monomyth met optredens in binnen en buitenland en in september werd de LP / CD "Furhter", waarop 4 lange nummers staan, uitgebracht, deze keer via het Suburban Records label.
Ook hun nieuwe album "Exo", dat 18 maart 2016 uitkomt en op zowel CD, LP en als digitale download wordt uitgebracht, verschijnt via dit label en wordt die dag in Paradiso te Amsterdam gepresenteerd.

"Exo" bevat 5 nummers, waarvan "Uncharted" de eerste is en hierin hoor ik de band in een rustig tempo beginnen en het veertien en een halve minuut durende nummer langzaam opbouwen, waarin psychedelische klanken afgewisseld met ambient en invloeden van spacerock, terwijl het ritme licht hypnotiserend werkt.
Daarna schotelt Monomyth me "Surface Crawler" voor, waarin ik een stevig hypnotiserend spacerock nummer te horen krijg, dat soul en krautrock invloeden heeft en uiterst dansbaar is.
Dan laat de band me genieten van "Et Oasis" en in dit nummer speelt de band een mix van dance, trance, progressieve rock en krautrock in een swingend hypnotiserend ritme, waarbij stil zitten niet aan de orde is.
In "LHC", dat op single is verschenen, zet Monomyth me opnieuw zo'n geweldig swingend hypnotiserend nummer voor, dat van begin tot eind in een vrij hoog tempo gespeeld wordt en ook nu weer invloeden uit de krautrock en dance bevat.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Vervolgens hoor ik het laatste nummer "Moebius Trip", waarin de band me een lekker in het gehoor klinkende swingende mix van progressieve rock, dance en krautrock voorschotelt.

Het derde album van Monomyth, "Exo", is een schitterend product en bevat 5 fantastische nummers, waarmee de band, die ik tot één van de beste van Nederland reken, me van begin tot eind in de ban van hun muziek heeft weten te houden en ik kan dit album dan ook ten zeerste aanraden aan elke liefhebber van zowel progressieve rock, krautrock en dance.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten