maandag 21 maart 2016

Review: Kultivator - Barndomens Stigar (Transubstans, 2016) (Progressieve Rock)

Kultivator is een Zweedse band, die in 1978 ontstond, doordat 3 ex leden van de band Tunnelbanan besloten een nieuwe band op te richten.
Dat waren: Stefan Carlsson - basgitaar, Johan Hedrén - orgel en synthesizer en Johan Svärd - drums en percussie.
Samen met Ingemo Rylander - zang en recorders en Jonas Linge - sologitaar en zang, vormden ze Kultivator en namen van juli tot oktober 1980, met medewerking van The Boys’ Choir Hädan Sväv, hun debuut album "Barndomens stigar" in Studio Avo te Linköping, Zweden, op, waarna de LP door het Bauta Records label in 1981 werd uitgebracht.
In 2006 verscheen er een EP van de band, getiteld "Waiting Paths" en deze werd in 2006 in de Forrest Studio door Lach’n Jonsson opgenomen en gedeeltelijk in de huiskamer van de thuisstudio van Ingemo en Johan te Vallmo.
Het Mellotronen label bracht het album in 2008 als 2CD op de markt, inclusief 3 bonustracks plus de 4 nummers van de EP "Waiting Paths" uit 2006.
Het album plus bonus nummers en de EP verschijnen op 30 mei 2016 via het Transubstans Records label op bronskleurig vinyl in een luxe LP uitgave, terwijl er die datum tevens een uitgave van de LP plus bonus nummers op zwart vinyl zonder de EP verschijnt.

De LP, die 8 nummers bevat, start met "Höga Hästar" en daarin krijg ik een fantastisch snel swingend instrumentaal progressief rock nummer te horen, waarin het orgel de hoofdrol speelt en dit wordt gevolgd door "Vemod", een schitterend progressieve rock song waar diverse tempowisselingen in zitten en invloeden van jaren 70 progrock bands hoorbaar zijn.
Daarna laat de band me genieten van "Smäfolket", waarin ik een heerlijk stukje progressieve rock hoor, dat technisch van hoogstaande kwaliteit is en in een afwisselend tempo wordt gespeeld, waarna "Kära Jord" volgt en de band me een spannende mix van progressieve rock en RIO voorzet, die verscheidene tempowisselingen heeft.
Dan krijg ik het titel nummer "Barndomens Stigar" te horen en hierin schotelt de band me een verrukkelijke swingende mix van RIO, symfonische en progressieve rock voor met invloeden van de muziek van onder andere Soft Machine, Yes en Gentle Giant.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
In "Grottekvarnen" speelt Kultivator opnieuw zo'n geweldige spannende swingende mix van progressieve en symfonische rock met wisselende tempo's, die lichte  invloeden van The Swingle Singers bevat en in "Värfol" hoor ik een zeer aanstekelijke vrolijke mix van progressieve rock en RIO, die swingt als een trein.
Het laatste nummer van de LP heet "Novarest" en ook daarin wordt ik weer op een schitterende mix van RIO, progressieve en symfonische rock getrakteerd, die wisselende tempo's en ritmes heeft.
De eerste van de bonusnummers is een fantastische swingende mix van progressieve rock en folk, getiteld "Häxdans", die in augustus 1992 werd opgenomen en aanzet tot dansen.
Het volgende nummer, "Tunnelbanan Medley", is een live opname van 9 juni 1979 en hierin zet de band me ook nu weer een heerlijk afwisselend rock nummer voor, dat diverse tempowisselingen bevat en gevolgd wordt door "de live versie van "Novarest", die "Novarest Live" heet, 29 maart 1980 werd opgenomen en iets meer dan 12 minuten duurt en dit is een schitterend stuk progressieve rock, waarin de nodige tempowisselingen zitten, die het nummer spannend houden.
Vervolgens krijg ik de nummers van de EP uit 2008 voorgeschoteld en de eerste daarvan heet "In The Darkness Plate".
Daarin hoor ik Kultivator een uitstekende progressieve song ten gehore brengen, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en in "Bringing Water" zet de band me een dansbare symfonische rock song voor, waar folkrock invloeden in zitten.
Dan hoor ik "Another Day In Life" en hierin krijg ik een prachtige rustige melodische folk song voorgezet, waarna de titelsong "Waiting Paths" volgt en in dit nummer speelt de band weer een verrukkelijk stuk progressieve rock song in afwisselende tempo's met invloeden uit symfonische rock en folkrock.

De luxe uitgave van "Barndomens Stigar" van Kultivator bevat totaal 15 geweldige nummers, waar ik met volle teugen van genoten heb en ik kan dit schitterende meesterwerk dan ook voor 100% aanraden aan iedere liefhebber van zowel RIO en progressieve en symfonische rock.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten