maandag 25 april 2016

Review: Sulfur City - Talking Loud (Alive Natural Sound, 2016) (Progressieve Bluesrock)

De Canadese band Sulfur City uit Sudbury, een kleine mijnstad in de buurt van Noord-Oost Ontario, die bestaat uit: Lori Paradis - zang en elektrisch wasbord, Jesse Lagace - sologitaar, Steve Smith - basgitaaar, Keith Breit - keyboards en Sam King - drums, bracht 31 maart 2016 hun debuut album "Talking Loud" via het Alive Natural Sound Records label uit, dat in de beroemde Gas Station Recording studio onder leiding van Dale Morningstar (Cowboy Junkies, Neko Case) werd opgenomen.

Het album, dat 11 nummers bevat, start met "Whispers", waarin ik een fantastische uptempo mix van blues en progressieve rock te horen krijg (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en deze wordt gevolgd door "War Going On", een schitterende progressieve bluesrock song voorgezet krijg, waarin de zang van Lori enigszins weg heeft van die van Christine Christman van de Amerikaanse band Ivory uit 1968.
Daarna zet de band me "Pockets" voor en daarin hoor ik een heerlijke progressieve blues song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en een aanstekelijk ritme bevat, waarna "Ride With Me" volgt en ik een uitstekende progressieve bluesrock song voorgeschoteld krijg, die swingt en lichte jazz invloeden heeft.
Dan hoor ik "Tie My Hands To The Floor", een lekker in het gehoor klinkende swingende bluesrock song, die diverse tempowisselingen bevat en gevolgd wordt door "Sold", een prima uptempo mix van country en bluesrock, die swingt.
In "Kings Highway" speelt de band een swingende, zeer dansbare, rock song met hoog meezing gehalte en in "Johnny" schotelt Sulfur City me opnieuw een uptempo
rock song voor, die diverse tempowisselingen heeft en swingt als een trein.
Vervolgens laat de band me genieten van "One Day In June", een verrukkelijke licht psychedelische progressieve bluesrock song met geweldige zang van Lori en dit nummer wordt gevolgd door "Rise The Hammer", waarin de band me verrast door een fantastische mix van folk en blues te maken, waarbij stil zitten geen optie is en in het laatste nummer, dat "You Don't Know Me" heet, krijg ik weer een swingende bluesrock song te horen, die eveneens aan zet tot dansen.

Het album "Talking Loud" van Sulfur City is een geweldig debuut van deze Canadese band, waarvan ik met volle teugen heb genoten van de verrukkelijke progressieve bluesrock, die de band speelt en ik kan dit swingende album dan ook ten zeerste aanraden aan iedere liefhebber van zowel progressieve rock als  bluesrock.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten