maandag 4 april 2016

Review: Telstar Sound Drone - Magical Solutions To Everyday Struggles (Bad Afro Records, 2016) (Psychedelisch)

Telstar Sound Drone uit Fredericia, Denemarken, is in 2007 opgericht onder de naam Les Aprés L'Amour Sonnes door Hans Beck - drums en Mads Saaby - sologitaar, die samen muziek maakten bij een oude educatieve films.
Nadat Sean Jardenbaek - zanger en sologitarist zich bij dit duo voegde, besloot men onder de naam Telstar Sound Drone verder te gaan.
Nadat de band een gelijknamige EP had uitgebracht, leidde dat, in 2009, tot een optreden op het Roskilde Festival.
Daarna leek het er even op, dat de band ten onder zou gaan aan interne problemen, maar die werden opgelost en in het najaar van 2011 bracht de band een 7 inch vinyl single uit via het Bad Afro Records label, getiteld "The Mirror Pieces".
Vervolgens was het wachten op een LP, maar dat zou nog even duren, want zowel Mads als Hans spelen in de band Baby Woodrose en gingen daarmee enkele jaren op tournee.
De gelimiteerde eerste uitgave van de LP "Comedown", die de bonus CD van het gehele album als extra's bevat en ook als download uitgebracht wordt, is in het voorjaar van 2013 verkrijgbaar en wordt vooraf gegaan door de single "Satellited", die eveneens op het album staat.
Op de plaat spelen enkele gastmuzikanten mee: Hobbitten (Spids Nogenhat) - sologitaar, Christian Norup (Highway Child) - basgitaar en Kare Joensen (Baby Woodrose) - basgitaar.
Het tweede album van de band, ook nu weer eens vinyl uitgave, is op 18 maart 2016 via Bad Afro Records verschenen en heet "Magical Solutions To Everyday Struggles" en de bandleden worden op dit album bijgestaan door: Hobbitten (Spids Nøgenhat/ex-On Trial) - sologitaar (6 nummers), Christian Norup (Bite The Bullet) - basgitaar (5 nummers) en Kåre Joensen (Baby Woodrose) - basgitaar en synthesizer (2 nummers).
Voor de LP, die geproduceerd werd door Telstar Sound Drone en Anders Onsberg (Baby Woodrose/Spids Nøgenhat) en gemasterd door Flemming Rasmussen (Metallica/Mew) in de Sweet Silence Studio te Kopenhagen zonderde de band zich 4 maanden volledig af in hun oefenruimte (een kleine donkere tent uit de 2e wereldoorlog).

"Magical Solutions To Everyday Struggles" bevat 9 nummers, waarvan de eerste "Drugs Help" heet en hierin krijg ik een fantastische hypnotiserende psychedelische rock song te horen, waarmee de band me meteen in de ban van de muziek krijgt en deze wordt gevolgd door "Something I Can't Place", waarin ik opnieuw zo'n geweldig lekkere hypnotiserende psychedelische rock song voorgezet krijg, die in een niet al te hoog ritme gespeeld wordt en me in hogere sferen brengt, waarna het nummer verder gaat in "Dark Kashmir", een verrukkelijke hypnotiserende rock song en de drone daarin is een opname van een roterende hard disk, die via elektro magnetische pick-ups is opgenomen, waardoor ik nog dieper de muziek ingezogen wordt.
Daarna hoor ik "Your Fingers Stirs The Liquid Moon" en in deze schitterende rustige psychedelische song schotelt de band me een licht hypnotiserend eentonig pulserend drums ritme voor, die door de synthesizer begeleid wordt, waarna "Closer Again" volgt en daarin zet Telstar Sound Drone me een aanstekelijke licht hypnotiserende pop song voor.
Dan hoor ik "Strange Apples", weer zo'n heerlijke psychedelische pop song en deze bevat een lekker dansbaar ritme en tegen het einde van het nummer een prima tempowisseling en "Mad Seeds" is opnieuw een fantastische psychedelische rock song, die een licht hypnotiserend ritme bevat.
In "Dead Spaces" hoor ik de band een mix maken van soundscapes, psychedelische rock en een hypnotiserend ritme, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en me opnieuw in een lichte trance brengt (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en in het laatste nummer, "Lean Down On White", krijg ik eveneens een schitterende mix van soundscapes en een psychedelische pop song voorgezet, waarbij het tempo vrij rustig is, zodat de muziek diep in mijn brein doordringt en me tot rust brengt.

"Magical Solutions To Everyday Struggles" van Telstar Sound Drone is een verrukkelijke LP, waarbij de band me van begin tot eind in de ban van hun muziek heeft weten te houden en ik kan elke liefhebber van hypnotiserende en psychedelische muziek dit fantastische album dan ook ten zeerste aanraden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten