maandag 16 mei 2016

Review: Abandoned By Bears - The Years Ahead (Victory Records, 2016) (Hardcore / Punk / Pop)

Abandoned By Bears is een band uit Malmö, Zweden, die in 2012 door Fredric Andersson - zang en Gustav Eriksson basgitaar werd opgericht.
Nadat Leon Ekelund - zang, Jacob Devinder - sologitaar, Alex(ander) Olsson - sologitaar en Zeb(astian) Simonsson - drums (in 2015 vervangen door Max Fahlman) zich bij het duo hadden gevoegd, was de band een feit.
De band, die tegenwoordig (zonder Alex en Zeb) uit 5 man bestaat, bracht op 4 maart 2013 hun debuut single "Speechless?" (1 nummer) als digitale download uit, die 20 dagen later gevolgd werd door de digitale download EP "Bear-Sides", waarop 4 nummers staan.
Vervolgens verschenen de digitale download singles: "Dont't Leave Me Hanging, Bro!" (5 mei 2013, 1 nummer), "Happy Ending" (19 augustus 2013, 1 nummer) en "Empty Bottles & Lost Battles" (25 September 2013, 1 nummer).
Op 4 maart 2014 werd hun eerste album "When Nothing Goes Right, Go Left!" als digitale download uitgebracht met daarop 7 nummers, inclusief hun laatst verschenen single.
In 2015 kreeg de band een contract bij het Victory Records label uit Chicago, Amerika, die hun album "The Years Ahead" op 29 april 2016 heeft uitgebracht.

Het album, dat 12 nummers bevat, start met "Search And Find" en hierin hoor ik de band een lekker in het gehoor klinkende korte punkrock song ten gehore brengen, die invloeden van heavy metal bevat en in een hoog tempo gespeeld wordt, waarna de nieuwe single "Good Terms" volgt en dit is een heerlijke punkrock song met diverse tempowisselingen.
Ook "Out Of Bounds" wordt met hoge snelheid gespeeld en heeft heavy metal invloeden, om gevolgd te worden door "For The Sake Of Nothing", eveneens een vrij heftige punkrock song met enkele tempowisselingen, die met hoge snelheid mijn gehoorgang binnen komt.
In "Tue Colours" laat de band me een chaotische hardcore punkrock song horen en in "Good Luck Next Year" schotelt Abandoned By Bears me een mix van hardcore en melodische punk voor, waarin het tempo nog steeds hoog is.
Daarna volgt "Bookmarks", een uitstekende uptempo rock song, waarin de band opnieuw een mix maakt van pop, punk, hardcore en heavy metal en tevens enkele tempowisselingen ingebouwd heeft (luister naar dit nummer via de youtube lik onder de recensie) en dit nummer wordt gevolgd door "No Rush", een schitterende swingende melodische punkrock song.
Dan zet de band me "Void Filler" voor en ook hierin hoor ik een prima melodische mix van pop en punkrock met diverse tempowisselingen en met "Act As If" verandert er niet echt veel en krijg ik weer een mix van hardcore, melodische punk en pop te horen, die in afwisselende tempo's gespeeld wordt en bij tijd en wijle vrij heftig klinkt.
Vervolgens laat de band me genieten van "Bad Luck", waarin ik een melodische mix van pop en punkrock voorgeschoteld krijg, die ook nu weer in een hoog tempo gespeeld wordt en hardcore invloeden bevat, maar tegen het einde plotseling een stuk rustiger wordt.
Het laatste nummer, dat "Compromis" heet, bevat in het begin lichte funk invloeden, maar verder speelt de band opnieuw een snelle mix van hardcore, pop en punkrock met diverse tempowisselingen.

"The Years Ahead" van Abandoned By Bears is één lange energetische trip, die ik elke liefhebber van hardcore en punkrock van harte kan aanbevelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten