maandag 23 mei 2016

Review: Bellhound Choir - Imagine The Crackle (Bad Afro Records, 2016) (Blues)

Bellhound Choir is het solo project van Christian Hede Madsen it Kopenhagen, Denemarken, die voorheen in de stoner band Pet The Preacher speelde.
In 2015 maakte hij zijn debuut op het Lay Bare Recordings label met de EP "Stray Screech Beast", die op vinyl werd uitgebracht.
Zijn debuut album, "Imagine The Crackle" verschijnt 20 mei 2016 via het Bad Afro Records label, waarop Mads Uldall-Jessen – dubbele basgitaar, Sören Stensby - viool, Camilla Munch – zang en Rhodes synthesizer en Sebastian Wolff – drums meespelen, terwijl Christian zelf de zang en sologitaar voor zijn rekening neemt en de single is geproduceerd door Sebastian Wolff (Keldermench) en gemixt door Steffen Sörensen en de LP is 7 april 2016 vooraf gegaan door de single "Bad Dreams".

Het album bevat 9 nummers en start met de single "Bad Dreams", waarin de band een fantastische blues song ten gehore brengt, die invloeden van folk bevat en in een rustig tempo gespeeld wordt en gevolgd wordt door "No Roads Left To Follow" en ook daarin laat Bellhound Choir me een heerlijke bluesrock song horen, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en enkele uitstekende tempowisselingen bevat, terwijl het gitaarspel tegen het einde van de song iets heftiger is. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna zet de band me "Slow Pain" voor en krijg ik een prachtige zeer rustige song te horen, waarin de zang en door Christian en door Camilla verzorgd wordt, die gevolgd wordt "Black Spot", eveneens een schitterende rustige blues song met folk invloeden en zang van Christian en Camilla.
Dan schotelt de band me "Havoc" voor en laat me genieten van een verrukkelijke rustige song, waarin een licht dreigend ritme zit, waarna ik "On Your Own" hoor en dit is opnieuw zo'n mooie rustige song, deze keer met minimale begeleiding van alleen gitaar.
In "Distant Horizons" krijg ik weer een rustige song voorgezet, waarin enkele prima subtiele tempowisselingen zitten, waarbij de muziek iets heftiger wordt en in "Saviour" speelt de band een lekker in het gehoor klinkende song met een licht hypnotiserend ritme, dat tijdelijk onderbroken wordt, om vervolgens weer opgepakt te worden en in het laatste nummer "Sail On" wordt net als de rest van de songs in een langzaam tempo gespeeld en hierop begeleidt Christian zichzelf op gitaar.

"Imagine The Crackle" van Bellhound Choir bevat 9 prachtige rustige songs, die een genot zijn om naar te luisteren, hoewel ik derhalve kan opmerken, dat iets meer variatie het album meer kracht had kunnen geven, maar echte liefhebbers van blues zullen deze heerlijke LP toch wel op waarde weten te schatten en ik kan hen deze schijf dan ook van harte aanbevelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten