maandag 26 september 2016

Review: Terminal Cheesecake - Dandelion Sauce Of The Ancients (Box records, 2016) (Stonerrock)

Terminal Cheesecake werd in 1988 te Londen, Engeland, opgericht door Gary Boniface, Russell Smith, Mick Parkin en John Jobbagy.
De band maakte in 1988 hun debuut EP "Bladdersack" via het Wiija label, waarna in 1989 de albums "Johnny Town-Mouse" en "V.C.L" via hetzelfde label op de markt gebracht werden.
Daarna werden opnamen gemaakt tijdens de John Peel Session (20 april 1990) en verschenen de albums "Angels In Pigtails" (Pathological, 1990), "Pearlesque Kings Of The Jewmost" (World Serpent Records, 1992) en "King Of All Spaceheads" (Jackass, 1994), voordat de band in 1995 uit elkaar ging.
Ook verschenen er in de periode 1989-1994 verscheidene singles, zoals: "Meathead (Clawfist, 1990) a split 7" met GOD, "Unhealing Wound" (World Serpent Records, 1991), "Gateau D’Espace" (Jackass, 1992) en "Oily Hot Knife" (Jackass, 1994).
In 2013 werd de band her opgericht met zanger (tevens samples) Neil Francis (Gnod) als vervanger voor Gary Boniface.
Verder bestaat de band uit: Russell Smith - sologitaar, basgitaar samples, Dave Cochrane - basgitaar, sologitaar en visuele aspecten, John Jobbagy - drums en samples en Gordon Watson - sologitaar, samples, basgitaar en effecten.
In de nieuwe bezetting werden het live album "Cheese Brain Fondue (En Concert Á L'Embobineuse, Marseille)" en de shaped 7" eenzijdig afspeelbare flexi single "Ginge Le Geezer" (limited edition) in 2015 via Artificial Head Records And Tapes uitgebracht.
Hun album "Dandelion Sauce Of The Ancients", dat 11 november 2016 door Box Records op oranje gespetterd gekleurd vinyl wordt uitgebracht, werd in de Runway Studios en Bear Bites Horse Studios opgenomen en bevat 7 nummers.

Het album start met "Birds In 6/8", waarin ik de band een heerlijke stevige swingende mix van stoner, elektro, dance en invloeden van PIL hoor maken, die gevolgd wordt door "Poultice", een schitterende licht psychedelische progressieve rock song met een hypnotiserend ritme en ook dit nummer heeft invloeden van de muziek van PIL.
Daarna zet de band me "The Winding Path" voor en hierin laat Terminal Cheesecake me genieten van een geweldige mix van stoner, noise en hypnotiserende ritmes, die swingt als een trein en me doet denken aan de muziek van Gnod, waarna "Dandelions" volgt en ik een fantastisch zwaar traag stonerrock nummer voorgeschoteld krijg.
Dan hoor ik "Mr. Wipey's Daytrip To Guilford Haven", een korte langzame licht psychedelische song met progressieve rock en stoner invloeden, die tevens experimenteel klinkt.
In "Song For John Pt. 1" schotelt de band me opnieuw zo'n lekker in het gehoor klinkende hypnotiserende stonerrock song voor (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie) en in "Lord Jagged (The Chemical Teacake Quintet)" krijg ik een heftige mix te horen van noise en experimentele muziek.

"Dandelion Sauce Of The Ancients" van Terminal Cheesecake is schitterend album, waarvan ik van begin tot eind genoten heb en dat ik elke liefhebber van stonerrock en hypnotiserende ritmes kan aanraden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten