maandag 31 oktober 2016

Review: Baltic Fleet - The Dear One (Blow Up, 2016) (Elektro)

Baltic Fleet is het alter ego van multi-instrumentalist / producer Paul Fleming uit Warrington, Engeland, die, tijdens een wereldwijde tournee als keyboards speler van Echo And The Bunnymen, nummers voor zijn eerste album begon te schrijven.
Op zijn debuut album "Baltic Fleet", uit 2008, dat door Blow Up records werd uitgebracht, werd Paul muzikaal bijgestaan door Will Sergeant - sologitaar, Pete Wilkinson - basgitaar en Simon Finley - drums.
Het album, dat invloeden van Neu!, Eno, The Doves, Sigur Ros en DJ Shadow kent, behaalde de 29ste plaats in Rough Trade's Albums Top 50 van 2008 en werd min of meer als briljant beoordeeld.
Zijn tweede album, "Towers", eveneens door Blow Up uitgebracht, verscheen in 2012 en daarmee won hij de Liverpool Echo 'GIT Award', plus een nominatie voor album van het jaar bij de Liverpool Music Awards.
Op 11 november 2016 verschijnt zijn volgende album "The Dear One" op 180 gram vinyl en tevens op CD en digitaal via het Blow Up label, waarbij opgemerkt kan worden, dat het album met gebruik van analoge en digitale synthesizers, drum machines en effecten opgenomen werd.

Het eerste nummer van het album heet "Sheriff Full Of Blessings Pt.1" en daarin hoor ik een heerlijk dansbaar elektro nummer, waarbij stil zitten onmogelijk is, waarna "Tuns" volgt en ik opnieuw een lekker in het gehoor klinkend dansbaar elektro nummer hoor.
Daarna zet Baltic Fleet me "Swallow Falls" voor, waarin hij een uitstekend elektro nummer speelt, dat orkestrale begeleiding heeft en een aanstekelijk licht hypnotiserend ritme bezit en gevolgd wordt door "Royving", een schitterend orkestraal klinkend elektro nummer met een dansbaar ritme.
Dan zet hij me "Lights Of Rock Savage" voor en krijg ik een prachtig, vrij zwaar klinkend stukje, melodische muziek te horen, waarna "Angel's Shotgun" volgt en hierin schotelt Baltic Fleet me een fantastisch swingend elektro nummer voor, waarbij stil zitten geen optie is.
Ook "Elizabeth Glue" is een lekker in het gehoor klinkende swingende elektro dance song en bevat lichte Japanse invloeden, een licht hypnotiserend zeer dansbaar ritme en enkele prima tempowisselingen.
In het titel nummer "The Dear One" zet hij me weer zo'n swingende elektro song voor, die me aanzet tot dansen en in "La Cygne" krijg ik een mooi rustig melodisch elektronisch nummer te horen, waarbij het tempo langzaam iets opgevoerd wordt en de muziek aanzwelt.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Het laatste nummer heet "Sheriff Full Of Blessings Pt.2" en daarin laat Baltic Fleet me genieten van een kort swingend progressief rock nummer.

"The Dear One" van Baltic Street bevat 10 uitstekende elektro nummers, waar ik van begin tot einde van genoten heb en ik kan deze schijf dan ook aanraden aan een ieder, die van deze muzieksoort houdt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten