maandag 24 oktober 2016

Review: Chickn - Chickn (Inner Ear Records, 2016) (Progressieve Rock)

Chickn, uit Athene, Griekenland, ontstond tijdens de kerstvakantie 2012 en bestaat uit: Angelos Krallis - zang, elektrische resonator en akoestische solo- en basgitaar, elektrische sitar, luit, synthesizer, tsambounna, udu, drum machine en steel drum, Evangelos Aslanides - drums, percussie, djembé, darbuka en bendir en Pantelis Karasevdas - drums, percussie, conga's en djembé.
De band bracht 30 januari 2014 hun debuut single "Die To Make A Living - Missed Me A Lot" via het Sonic Playground label uit, die 8 september 2014 gevolgd werd door de digitale download "Chickn Cassette#1" en op 7 december 2014 door de cassette "3 Flaming Spoons For The 6th Of December", die in 6 genummerde cassettes in verschenen.
Chickn treedt live in diverse formaties op, die kunnen varieëren van 3 tot 9 mensen en daarbij wordt er hoofdzakelijk geïmproviseerd, waarbij het oorspronkelijke concept niet uit het oog verloren wordt.
De band heeft 10 oktober 2016 hun debuut album "Chickn, zowel als CD, digitale download en als 2LP uitgebracht via het Inner Ear Records label, met medewerking van: Sir Kosmiche - basgitaar, Konstantinos Protopappas - sologitaar, Haris Neilas - darbuka, conga's en koeiebel, Andreas Kiltsikis - oud en amanes, Prins Obi - synthesizer en zang en King Elephant - saxofoon.

Het album, dat 11 nummers bevat, start met "Chickn Tribe" en daarin hoor ik de band een lekker in het gehoor klinkende mix van rock en funk maken, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, waarna "Omens" volgt en ik een heerlijke pop song voorgezet krijg, die symfonische invloeden bevat en een eentonig drums ritme heeft, waardoor er een enigszins hypnotiserend effect ontstaat, dat iets over de helft van het nummer verandert en de band over schakelt naar het maken van pure hardrock, om vervolgens terug te keren naar het eentonige ritme.
Daarna krijg ik "Aleppo / Jam" te horen, waarin de band een uitstekende progressieve symfonische rock song song speelt, die een erg aanstekelijk dansbaar ritme heeft en tegen het einde heftiger wordt, om gevolgd te worden door "Modular Prayer", een schitterende progressieve pop song met een licht hypnotiserend ritme en krautrock invloeden.
Dan schotelt Chickn me "Taqsim / Rhy / Tavik Hava" voor en laat me genieten van een fantastische progressieve rock song met spacerock en Oosterse invloeden, dat naadloos door loopt in "Forget / Small Things", waarin de band verder gaat met het maken van verrukkelijke progressieve rock, die naar het einde toe iets heftiger wordt.
In "Articulation" zet de band me opnieuw een heerlijke progressieve rock song voor, die rustig en licht experimenteel gespeeld wordt en spacerock invloeden bevat en in "Modular Prayer (Reprise)" krijg ik ook nu weer een schitterende progressieve rock song met een licht hypnotiserend ritme en krautrock te horen, maar in deze uitvoering zitten tevens progressieve jazz invloeden en een geweldige drumsolo.
Vlak voor het einde stopt de song tijdelijk, waarna ik een prima stukje Oosters getinte muziek hoor.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Verder speelt de band "Prelude On Mary", een mooi rustig kort melodisch nummer met klassieke invloeden dat door loopt in "Shifting Time Blues / Akhedia" en hierin laat de band me nogmaals genieten van een fantastische swingende progressieve rock song, die ruim 10 minuten duurt.
Het laatste nummer is een "hidden track", waarvan geen naam vermeld staat en in dit nummer speelt de band een geweldig stukje progressieve rock, waarbij ik het idee heb, dat de band aan het jammen is en ik dit nummer dus maar gewoon "Untitled" noem.

Chickn heeft met "Chickn" een verrukkelijk debuut album gemaakt, waar ik van begin tot einde van heb genoten en ik kan dit meesterlijke debuut dan ook voor de volle 100% aanraden aan een ieder, die van progressieve rock houdt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten