maandag 17 oktober 2016

Review: Sun Dial - Made In The Machine (Sulatron, 2016) (Elektro / Krautrock / Psychedelisch)

Nadat hij de band The Modern Art had ontbonden, richtte multi-instrumentalist Gary Ramon, die in diverse bands actief is en tevens het Acme Records label runt, in 1990, de band Sun Dial op te Londen, Engeland.
Met Sun Dial bracht hij in verschillende band samenstellingen vanaf de oprichting tot 2012 diverse albums uit, waarvan de eerste "Other Way Out" via de labels Tangerine Records (1990), Dutch East India Trading Company (1991), UFO Records (1991), Acme Records (1994, 1996, 2003), Gallium Arsenide (1996), Lava (1997) en Relapse Records (2006) werd uitgebracht.
Vervolgens verschenen "Reflecter" (UFO Records, 1992, Dutch East India Trading Company, 1992 en Midi Inc., 1992), "Libertine" (Beggars Banquet Records, 1994, CD/MC, 1994 en Atlantic Records, 1993), "Return Journey" (Acme Records, 1994, Gallium Arsenide, 1996 en Relapse Records, 2006), "Acid Yantra" (Beggars Banquet Records, 1995 en Acme Records, 1995, 2007), "Live Drug" (Acme Records, 1996), "Zen For Sale" (Acme Records, 2003 en Headspin, 2003), "Shards Of God" (Acme Records, compilatie, 2007), "Libertine - Deprogrammed" (Acme Records, 2007), "Processed For DNA (The 20th Anniversary Anthology)" (Shrunken Head, 2-CD, 2010), "Sun Dial" (Shrunken Head, 2010), "Pumpkinhead" (Shrunken Head, 2011), "Mind Control" (Tangerine Records, 2012) en de Box Set "Exploding In your Mind - A Collection of Outtakes, Alternative Mixes and Rehearsals 1990-91 (Acme,"CD, 2010) plus 12 singles en 10 EP's.
Tijdens de opnamen van het album "Mind Control" uit 2012, dat 3 december 2015 plus 2 extra nummers via het Sulatron Records label op CD verscheen, bestond de band uit: Gary Ramon - sologitaar, zang, mellotron, mini-Moog, arp en Hammond orgel, Scorpio -basgitaar en Moog taurus 3 bas pedalen, Conrad Farmer - drums en Joolie Wood - viool, basblokfluit en melodica, terwijl Hugo Chavez-Smith, die tevens bij het debuut album "Other Way Out" betrokken was geweest, het album produceerde.
Het nieuwe studio album van de band "Made In The Machine" verschijnt 24 oktober 2016 via het Sulatron label op CD en 25 december wordt, via dat zelfde label, de 2LP versie in een gelimiteerde oplage van 500 stuks met klaphoes uitgebracht.

Het album bevat 14 nummers, waarvan "Meltdown" het eerste is en hierin hoor ik Sun Dial een geweldige swingende krautrock song spelen, die met huilende sirenes start en een licht hypnotiserend ritme bevat, waarna ik een schitterende, zeer dansbare, uptempo mix van elektro en krautrock te horen krijg, getiteld "Contact".
Daarna schotelt Sun Dial me "Ascension" voor en hierin hoor ik opnieuw een zeer dansbaar krautrock nummer, waarbij stil zitten geen optie is, waarna "Sea Of Rain" volgt en ik een heerlijke mix van elektro en licht psychedelische pop voorgezet krijg, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt.
Dan laat de band me genieten van "Spacedust", een fantastisch psychedelisch nummer, waar spacerock invloeden in zitten, dat gevolgd wordt door "Aurora", waarin de band me weer een swingende mix van dance, elektro en krautrock met een hypnotiserend ritme voor zet, die tevens lichte spacerock invloeden heeft.
In "Sun Gate" hoor ik een prachtig rustig elektro nummer met licht psychedelische effecten en in "Regenerator" een verrukkelijk psychedelisch rock nummer. (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie)
Vervolgens zet Sun Dial me "Eclipse" voor en krijg ik een prima eentonig stukje elektronische muziek te horen, waarna "Autopilot" volgt, een schitterende hypnotiserende mix van eentonige Oosterse muziek, elektro en krautrock, waardoor ik in een lichte trance gebracht wordt.
Het volgende stuk muziek is het titel nummer "Made In The Machine" en daarin laat de band me opnieuw genieten van een heerlijk hypnotiserend krautrock nummer, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, om gevolgd te worden door "Dark Planet", een fantastische mix van psychedelische rock en spacerock, die rustig start, maar langzamerhand meer vaart krijgt, waardoor het nummer dansbaar wordt.
Verder schotelt de band me "Slipstream" voor, waarin er een uitstekende mix van orkest en krautrock ten gehore gebracht wordt en in "The Gates Of Eden" speelt Sun Dial een licht hypnotiserende progressieve psychedelische song, waar elektro en krautrock invloeden in zitten.

"Made In The Machine" van Sun Dial is een uitstekend album, waarvan ik ten volle heb genoten en ik kan iedere liefhebber van zowel krautrock, psychedelische muziek en elektro dan ook aanraden, deze heerlijke schijf eens te gaan beluisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten