maandag 28 november 2016

Review: Blueneck - The Outpost (Denovali Records, 2016) (Pop)

Blueneck is een band uit Noord Somerset, die in 2000 werd opgericht en bestaat uit: Ben Green - sologitaar, Rich Sadler - sologitaar, Ben Paget - basgitaar Duncan Attwood - zang, sologitaar en keyboards en Johnny Horswell - drums.
De band bracht hun eerste CD, "Scars of the Midwest", in 2006 uit via het Don't Touch Records label.
Daarna kwam Blueneck bij het Denovali Records label terecht, die hun volgende CD's "The Fallen Host" (2009), "Repetitions" (2011) "Epilogue" (2012) en "King Nine" (2014) uitbracht en ook hun nieuwe CD "The Outpost", die 25 november 2016 verschijnt, wordt door dit zelfde label op de markt gebracht.

"The Outpost" bevat 8 nummers, waarvan de eerste "From Beyond" heet en daarin hoor ik de band een lekker in het gehoor klinkende mix van pop, new wave en elektro maken, die rustig start, maar later iets heftiger wordt en dit nummer wordt gevolgd door het prachtige rustige "Ghosts", waarin de band me een heerlijke pop song met ingetogen zang voorschotelt.
Daarna volgt "Hypnos" en krijg ik een uitstekende mix van pop en new wave te horen, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en enkele subtiele tempowisselingen heeft, waarna Blueneck me "Rats In The Wall" voorzet, een schitterende mix van pop en elektro, die een aanstekelijk ritme en rustige zang bevat, waarbij de muziek iets na de helft van de song aanzwelt.
Dan hoor ik "The White Ship", een mooie rustige pop song met ingetogen zang, die gevolgd wordt door "Glades", eveneens zo'n prachtige mix van pop en new wave, die enkele prima tempowisselingen heeft en in een gemiddeld tempo wordt uitgevoerd. (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie)
Vervolgens speelt de band "Hive", een rustige pop song met een terug kerend ritme, die halverwege verandert in een schitterend licht hypnotiserend stuk muziek, waarna de band me "Other Gods" voorschotelt en daarin krijg ik opnieuw een mooie rustige pop song te horen, waar de band patent op lijkt te hebben genomen en ook deze krijgt tegen het einde iets meer vaart en wordt een beetje heftiger gespeeld.

"The Outpost" van Blueneck is een aangename plaat om te beluisteren en de rustige muziek is prachtig en ondanks dat ik een beetje spanning mis, kan ik deze uitstekende schijf aanraden aan een ieder, die van de betere pop en rustige muziek houdt.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten