maandag 28 november 2016

Review: Mother Island - Wet Moon (Go Down Records, 2016) (Rock)

Mother Island is een band uit Vicenza, Italië, die bestaat uit: Anita Formilan - zang, Nicola Tamiozzo - sologitaar, Nicolò De Franceschi - sologitaar, Giacoma Totti - basgitaar, Diego Pianalto - orgel en Nicola Bottene - drums.
De band, die zich muzikaal liet inspireren door de Amerikaanse bands uit de jaren 60, bracht op 31 januari 2015 hun debuut album "Cosmic Pyre" via het Go Down Records label uit en 14 oktober 2016 verscheen de opvolger daarvan, getiteld "Wet Moon", dat in de Outside Inside Studio te Montebelluna analoog opgenomen en gemixt werd door Matt Bordin (Squadra Omega / The Mojomatics).
De titel van het album is gebaseerd op een weerschijn van de volle maan in het water van de Venetiaanse kanalen, waar langs de bandleden liepen na een optreden aldaar.

Het album, dat 14 oktober 2016 zowel op LP als CD en als digitale download is uitgebracht, start met "To The Wet Moon" en daarin hoor ik de band een lekker swingende poprock song ten gehore brengen, die enkele prima tempowisselingen heeft en gevolgd wordt door "On Days Like These", een fantastische uptempo progressieve rock song, die swingt.
Daarna volgt "Twentynine Palms", waarin de band me een schitterende rock song voorschotelt, die een slepend ritme en lichte blues invloeden heeft en tevens licht psychedelische invloeden bevat, waarna "In The Meantime We Will Dance" volgt en ik een uitstekende swingende uptempo rock song te horen krijg.
Dan zet de band me "La Danse Macabre" voor en hoor ik een verrukkelijke rustige, duistere, progressieve psychedelische rock song, waar tevens progressieve jazz in verwerkt is (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie), waarna "Normal Love" volgt, een heerlijke afwisselende pop song, waarin sensuele zang en licht psychedelisch orgelspel te horen zijn.
In "Eastern Memories" speelt Mother Island opnieuw een lekker in het gehoor klinkende swingende poprock song in een gemiddeld tempo en in "Heroin Sunrise" krijg ik een geweldige rustige rock song te horen, waarin ik zang invloeden van Janis Joplin en Billie Holliday hoor, terwijl de muziek een mix is van blues en progressieve rock.
Vervolgens laat de band me een swingende uptempo rock song horen, getiteld "Th e Heap", waarin weer licht psychedelisch orgelspel zit en in "Midnight Sun" krijg ik opnieuw een uitstekende rustige poprock song voorgezet, die naar het einde toe in een hoger tempo gespeeld wordt.

"Wet Moon" van Mother Island bevat 10 lekker in het gehoor klinkende songs, waarmee de band me van begin tot eind heeft weten te boeien en ik kan deze schijf dan ook aanraden aan hen, die van de betere pop en rock houden.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten