maandag 7 november 2016

Review: Terry Dolan - Terry Dolan (High Noon Records, 2016) (Rock)

Terry Dolan uit San Francisco, Californië, maakte in 1972 zijn gelijknamige LP voor Warner Bros, die 2 maanden voordat deze in 1973 uit zou komen door WB gecanceld werd.
Op dit album werd Terry bijgestaan door Nicky Hopkins (The Rolling Stones) - piano, John Cipollina (Quicksilver Messenger Service) - slide gitaar, Lonnie Turner (The Steve Miller Band) - basgitaar, Neil Schon (Santana, Journey) - sologitaar, The Pointer Sisters - achtergrond zang, Greg Douglass - sologitaar, Angie Dolan - handklap, Prairie Prince - drums, Dallas Williams - achtergrond zang, Pete Sears - solo- en basgitaar en keyboards, Mic Gilette - Franse hoorn, Kathi McDonald - achtergrond zang, David Weber - drums en  Spencer Dryden - percussie
Na 43 jaar verschijnt het album dan eindelijk en wordt, op 25 november 2016, inclusief 6 bonus nummers, via High Noon Records uitgebracht op zowel LP, CD en als digitale download.
De eerste 4 nummers werden door Nicky Hopkins geproduceerd en van januari tot februari 1972 in de Wally Heider's Studio te San Francisco opgenomen, terwijl de andere 4 nummers door Pete Sears geproduceerd werden en opgenomen zijn van 29 augustus tot 3 september 1972 in de Pacific Recorders te San Mateo.

Het eerste nummer van het album heet "See What Your Love Can Do" en daarin hoor ik Terry een lekker in het gehoor klinkende mix van country en pop ten gehore brengen, bijgestaan door achtergrond zang van the Pointer Sisters en Dallas Williams, waarna "Angie" volgt en ik een mooie rustige ingetogen pop song voorgezet krijg, die door achtergrond gezang begeleid wordt.
Daarna speelt de band "Rainbow", een zeer swingende licht progressieve rock song met een hypnotiserend ritme, die gevolgd wordt door "Inlaws And Outlaws", een geweldige progressieve rock song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt. (luister naar een versie van dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Dan volgt "Purple An Blonde..?", een uitstekende pop song met enkele prima tempowisselingen, die progressieve rock invloeden heeft en in "Burgundy Blues" laat de band me swingende progressieve rock song horen.
In "Magnolia" zet de band me een lekkere rustige pop song voor en in "To Be For You", hoor ik een korte rustige song van iets meer dan 1 minuut.
Vervolgens krijg ik de bonus nummers te horen, die in januari 1972 opgenomen werden, waarvan "Inlaws And Outlaws" (take 18) de eerste is en daarin laat de band me genieten van een heerlijke progressieve rock song, waarna take 14 van "See What Your Love Can Do" volgt en ik weer een uitstekende mix van country en pop voorgezet krijg, alleen ontbreekt de achtergrond zang in deze uitvoering.
Daarna volgen "Angie" (take 12), een lekkere rustige mooie pop song, die eveneens de achtergrond zang mist, "Rainbow" (take 2), een uptempo swingende pop song met lichte progressieve rock invloeden en geweldig piano spel.
Verder krijg ik nogmaals uitvoeringen van "See What Your Love Can Do" (take 12) en ook hierin laat de band me een uitstekende pop song horen en in de Dirt Leg Mix van "Inlaws And Outlaws" krijg ik opnieuw een schitterende progressieve rock song voorgeschoteld.

"Terry Dolan" van Terry Dolan is een lekker in het gehoor klinkend album, dat uitstekende muziek bevat en ik kan dit met bonus nummers aangevulde album aanraden aan een ieder, die van rock houdt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten