maandag 19 december 2016

Review: Mark & The Clouds - Cumulus (Mega Dodo Records, 2017) (Pop)

Mark & The Clouds is een band uit Londen, Engeland, die door Marco Magnani - zang en sologitaar werd opgericht nadat zijn band Instant Flight op een dood spoor belandde.
De LP werd gemaakt met medewerking van zijn bevriende muzikanten uit heden en verleden, zoals: John O'Sullivan - basgitaar, Fabio Serrone - solo- en basgitaar, Michele Rossiello - basgitaar, Javier Ayensa - sologitaar, Ian Button - drums, Shin Okajima - drums, Tiberio Ventura - drums, Ray Fontana - keyboards, Tom Hammond - trompet en Joe Hammond - trombone.
De LP, waarop 11 nummers staan, is in een gelimiteerde oplage van 250 stuks via Mega Dodo Records verschenen, waarvan de eerste 100 exemplaren vergezeld gingen van een CD, waarop 4 songs staan, die niet op de LP voor komen, terwijl de CD versie 13 nummers bevat.
Ook "Cumulus", dat 10 maart 2017 via het Mega Dodo Records label verschijnt, wordt zowel op LP (180 gram zwart vinyl), CD en als digitaled download uitgebracht en zal tevens in een beperkte oplage van 100 stuks op 2CD verschijnen, inclusief het optreden, dat de band tijdens het Games For May 2014 deed.
Vermeldenswaardig is ook dat er op de uitgave van de LP 11 nummers staan, terwijl de CD en digitale download 15 nummers bevatten.

Het album start met "On Her Bike" en hierin hoor ik de band een mooie vrij rustige startende licht psychedelische pop song ten gehore brengen, waarna het tempo wordt opgevoerd en ik een heerlijk swingend stuk muziek voorgezet krijg, dat psychedelische rock elementen bevat.
Daarna hoor ik "Road, Mud And Cold", een lekker in het gehoor klinkende dansbare mix van pop en Zuid-Europese klanken, waarin de trompet een belangrijke rol speelt en dit nummer wordt gevolgd door "Hit BY Lightning", een uitstekende powerrock song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en me aan de muziek uit de glamrock periode doet denken.
Dan zet de band me een fantastische swingende song voor, waarbij stil zitten geen optie is, die "Another Grey Morning" heet en lichte folk invloeden heeft, waarna ik "You're So Cold" hoor, waarin de band een uitstekende aanstekelijke uptempo rock song speelt, die swingt en tegen het einde meer vaart krijgt, waardoor de muziek tegen de rock & roll aan leunt.
In "Sheltered By The Wall Of Sound", dat niet op de LP staat, laat Mark & The Clouds me opnieuw genieten van een swingende rock song, waarbij het moeilijk is stil te blijven zitten en in "I'm Stopping Here (Bombs & Guns)" krijg ik een prachtige pop song voorgeschoteld, die enkele subtiele tempowisselingen heeft.
Vervolgens hoor ik "Baby, You're Just A Liar", een schitterende swingende powerrock song, waarin de muziek me lichtelijk aan die van The Golden Earring doet denken en "The Endless Road", is een prachtige rustige melodische pop song.
Met "The Lady Was A Freak" laat de band me genieten van een swingende mix van rock & roll en power pop en met "Take My Sky" zet Mark & The Clouds me een mooie, vrij rustige, aangename melodische pop song voor, die orkestrale begeleiding heeft.
Dan volgt "Let Me Fade Away" (niet op LP), een heerlijke swingende pop song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, om gevolgd te worden door "Sweet And Wild" (niet op LP), een prachtige mix van folk en pop, waarop ik op de maat van de muziek begin mee te deinen. (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie)
Verder krijg ik "Don't Block The Sun" voor gezet en daarin laat de band me lekker in het gehoor klinkende swingend pop song horen, die lichte psychedelische invloeden heeft en in het laatste nummer van de CD en download hoor ik "Evil Fairies" (niet op LP), een heerlijke aanstekelijke pop song, die eveneens licht psychedelische invloeden bevat en in een gemiddeld tempo wordt gespeeld.

"Cumulus" van Mark & The Clouds bevat 15 (11) uitstekende pop songs, die me geen moment verveeld hebben en ik kan elke liefhebber van pop en rock dan ook aanraden, deze heerlijke schijf eens te gaan beluisteren.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten