maandag 5 december 2016

Review: Sista Maj - Series Of Nested Universes (Space Rock Productions, 2016) (Progressieve Rock)

Sista Maj werd eind mei 2015 te Stockholm, Zweden, opgericht door Jonathan Segel - sologitaar, basgitaar, viool, orgel en synthesizer, Mikael Tuominen - basgitaar, staande bas, bariton gitaar en elektrische sitar en Andreas Axelsson - drums en percussie.
Alle drie speelden ze voorheen in diverse bands, onder andere in: Gösta Berlings Saga (Jonathan en Mikael), Camper Van Beethoven (Jonathan) en Lisa Ullén's Group (Andreas).
Hun debuut album "Series Of Nested Universes" werd in oktober 2015 in Roth Händle Studios te Stockholm opgenomen en van januari tot mei 2016 gemixt door Jonathan in de Magnetic Satellite te Stockholm.
Het album, dat 5 december 2016 verschijnt, wordt door Space Rock Productions in een beperkte oplage van 500 stuks als 2CD uitgebracht en bevat 8 nummers.

CD 1 start met "Peony Spies", waarin de band me een fantastisch stuk muziek voorschotelt, dat licht experimenteel start, maar na korte tijd over gaat in een progressief jazz nummer, waarna "Secret Cave, Secret Rat" volgt en ik een schitterend Oosters startend progressief rock nummer voorgezet krijg, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en dat een licht hypnotiserend ritme heeft, waardoor ik als het ware de muziek ingezogen wordt.(luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)
Daarna hoor ik "Which, In Turn, Falls", eveneens een uitstekend progressief rock nummer, dat rustig begint en langzaam iets meer snelheid krijgt, waarbij het drums ritme hypnotiserend werkt en de muziek tevens Oosterse invloeden bevat, waarna de band tegen het einde in een steeds heftiger tempo gaat spelen.
Het laatste nummer van CD 1 heet "A Very Heavy Feather" en daarin laat de band me, bijna 26 minuten lang, genieten van een progressief rock nummer, dat langzaam opgebouwd wordt, schitterend gitaarspel bevat en in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, dat halverwege verandert en de band over gaat in het maken van een stuk stevige rock.
Het eerste nummer van CD 2 is het titel nummer "Series Of Nested Universes" en hierin gaat Sista Maj verder met het maken van hun heerlijke progressieve rock en krijg ik een uitstekend vrij rustig nummer voorgeschoteld, dat een licht hypnotiserend drums ritme heeft.
Dan volgt "Like A Diamond In This Guy", waarin ik eveneens een geweldig progressief rock nummer te horen krijg en ook dit wordt in een gemiddeld tempo gespeeld, waarna de muziek tegen het einde iets experimenteler wordt.
In "It Never Ends" hoor ik een schitterend swingend melodisch stuk rock, dat een hypnotiserend ritme heeft, waarbij stil zitten geen optie is en ook hierin verandert de muziek halverwege en krijg ik een licht experimenteel psychedelisch klinkend werkje voorgezet, dat verder gaat in "Bones Of Steel", dat experimenteel start, om na enkele minuten over te gaan in een triest klinkend stukje zigeuner jazz, dat langzaam opgevoerd wordt en steeds meer tempo krijgt, waardoor er een fantastisch stuk muziek ontstaat en nadat de climax bereikt is, terug te keren naar het rustige tempo, om vervolgens experimenteel te eindigen.

"Series Of Nested Universes" van Sista Maj bevat 8 heerlijke progressieve rock nummers, waarmee de band me van begin tot eind heeft weten te boeien en ik kan elke progressieve rock liefhebber, deze uitstekende 2CD dan ook aanraden.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




1 opmerking: