maandag 13 februari 2017

Review: Ancient Veil - I Am Changing (Lizard Records, 2017) (Symfonische Folk Rock)

In 1985 begonnen multi instrumentalisten Alessandro Serri - zang, sologitaar, akoestische, klassieke en 12 snarige gitaar basgitaar, dwarsfluit, oboe, piano, synthesizer Hammond orgel en Moog synthesizer en Edmondo Romano - sopraan saxofoon, klarinet, Franse doedelzak, low whistle, sopranino sopraan & alt blokfluit, samen te spelen in de band Eris Pluvia, die een mix van oude en moderne klanken ten gehore bracht.
In 1991 maakten ze het album "Rings Of Earthly Light", dat als één van de meest goede albums uit die tijd geldt.
Het jaar er na verlieten ze de band en samen met Fabio Serri - piano, Moog synthesizer, Hammond orgel en klassieke gitaar, richtten ze, in 1995, de band Ancient Veil op, die dat zelfde jaar een CD album met gelijknamige titel uitbracht via het Mellow Records label.
22 Jaar later is de band terug met een nieuw album, getiteld "I Am Changing" en hierop spelen diverse gastmuzikanten mee, zoals: John Bickham - zang, Valeria Caucino - zang, Anna Marra - zang, Mauro Montobbio - akoestische en klassieke gitaar, Massimo De Stefano - vleugel, Marco Gnecco - oboe en Engelse hoorn, Sirio Restani - Engelse concertina, Elisabetta Comotto - dwarsfluit, Roberto Piga - viool en altviool, Stefano Cabrera - cello, Daviano Rotella - snare en cymbalen, Martino Murtas - percussie en Stefano Marazzi - drums.

Het album, dat door het Lizard Records label is uitgebracht, bevat 11 nummers, waarvan "Bright Autumn Dawn" het eerste is en hierin hoor ik de band een schitterend symfonisch rock nummer spelen, dat diverse uitstekende tempowisselingen heeft, terwijl de muziek zo nu en dan lichte folk invloeden in de stijl van Jethro Tull bevat en tevens is de invloed van bands als ELP en Yes duidelijk hoorbaar. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna krijg ik het prachtige "If I Only Knew" voorgezet, waarin de band een rustige song ten gehore brengt, dat gevolgd wordt door "You Will See Me (Intro)"
en daarin speelt de band een heerlijk rustig instrumentaal stukje symfonische rock, dat tegen klassiek aanleunt.
Dan hoor ik de band "I Am Changing" spelen en krijg ik een geweldige mooie rustige mix van folk en symfonische rock voorgeschoteld, die halverwege iets meer vaart krijgt, om na korte tijd terug te keren naar het rustige tempo, waarna "Only When They're Broken" volgt en de band een verrukkelijke rustige mix van klassiek en symfonische rock speelt.
In "You Will See Me" gaat Ancient Veil verder met het maken van hun prachtige rustige klassieke symfonische rock en in "Fading Light" zet de band me een fantastisch symfonisch rock nummer voor, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, waarna "The Fly" volgt en ik een heerlijke rustige pop song te horen krijg.
Ook in "Chime Of The Times" speelt de band weer zo'n schitterende rustige symfonische song, die tegen het einde iets meer vaart en folk invloeden krijgt, om gevolgd te worden door "You Will See Me (Finale)", een rustig kort symfonisch nummer.
Het laatste nummer van het album heet "A Mountain Of Dust" en hierin laat de band me opnieuw genieten van zo'n schitterende mix van folk en symfonische rock.

"I Am Changing" van Ancient Veil is een verrukkelijk album om te beluisteren en staat vol prachtige rustige muziek, waar ik ten volle van genoten heb en ik kan iedere liefhebber van zowel folk als symfonisch muziek deze schijf dan ook aanraden.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten