maandag 27 februari 2017

Review: Carousel Kings - Charm City (Victory Records, 2017) (Powerpop)

Carousel Kings werd in 2008 door David Alexander (zang) te Lancaster, Pennsylvania, Amerika, opgericht.
In 2009 verscheen de debuut EP "Here Comes Trouble" via CI Records, gevolgd door "Speak Frantic" (CI Records, 2010), "A Slice of Heaven" (CI Records, 2012), "Road Warrior" (EP, CI Records, 2012), "Unity" (CI Records, 2014), "Duality" (akoestisch album, CI Records, 2014) en de EP "Three Christmas Classics" (Split met The Great Heights Band, CI Records, 2015).
Na diverse bandwisselingen bestaat Carousel Kings sinds 2014 uit: David Alexander - zang, Cody Jay Williams - basgitaar, Will Barovick - sologitaar en Danny Wilkins - drums en in deze bezetting werd hun album "Charm City" opgenomen, dat op 10 februari 2017 uitgebracht is door het Victory Records label.
De band toerde met onder andere: Panic! At The Disco, Less Than Jake, Rise Against, City Lights en de 2015 Vans Warped Tour.
Carousel Kings wilde een concept album maken en dachten na over de naam van het album, die rustgevend moest zijn en ook hun glossy pop melodieën moest weergeven, zodat de band koos voor Charm City, een droom plaats, waarin een trippy wereld gedeeld wordt door iedereen en toch uniek is voor het individu, maar altijd bereikbaar.

Het album bevat 13 nummers en start met "Grey Goose", een lekker in het gehoor klinkende swingende mix van powerpop en punk, die in een vrij hoog tempo gespeeld wordt en enkele prima tempowisselingen bevat en gevolgd wordt door "Glory Daze", een uptempo powerpop song, die aanzet tot dansen en enigszins commercieel klinkt.
Daarna krijg ik "Here, Now, Forever" voorgezet en ook daarin speelt de band een uitstekende uptempo pop song, waarna "Bad Habit" volgt en ik een swingende mix van powerpop en heavy rock te horen krijg, die diverse subtiele tempowisselingen heeft.
Dan schotelt Carousel Kings me "Something Isn’t Right" voor en hoor ik de band rustig beginnen en een mooie pop song spelen, die halverwege van tempo verandert en over gaat in een mix van powerpop en metal, om rustig te eindigen, waarna ik "Hate Me, Love Me" te horen krijg, waarin de band de muziek in de stijl van de vorige nummers blijft spelen, dat wil zeggen: in een vrij hoog tempo, commercieel in het zelfde ritme. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
In "Charm City" is dat eveneens het geval, waardoor de muziek me lichtelijk begint tegen te staan en in "Dynamite" hanteert de band hetzelfde principe nogmaals, zodat ik in feite steeds hetzelfde ritme blijf horen.
Vervolgens zet de band me "Unconditionally" voor en ook daarin verandert er niet veel en krijg ik een uptempo powerpop song te horen, die afwisselend snel en rustig klinkt en met "Fractals" laat de band me een vrij snelle rock song horen, die invloeden van pop en heavy rock bevat.
Verder hoor ik "Punch Drunk", een snelle mix van powerpop en punk, "Fool’s Gold", eveneens een swingende uptempo powerpop song en "You Never Will", een lekkere swingende snelle mix van punk en powerpop.

"Charm City" van Carousel Kings bevat 13 swingende nummers, die het beluisteren meer dan waard zijn, ondanks het feit, dat veel nummers van het album in dezelfde stijl gespeeld worden, waardoor er weinig variatie in de muziek zit, maar ik kan liefhebbers van dit genre toch aanraden, deze prima schijf eens te gaan beluisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten