maandag 20 februari 2017

Review: Kikagaku Moyo - House In The Tall Grass (Guruguru Brain, 2016) (Psychedelische Rock)

Kikagaku Moyo werd in de zomer van 2012 te Tokyo, Japan, door Tomo Katsurada - sologitaar en zang en Go Kurosawa - drums en zang opgericht en bestaat verder uit: Daoud Popal - sologitaar, Kotsu Guy - basgitaar en Ryu Kurosawa - sitar.
Op 20 augustus 2013 verscheen hun debuut album "Kikagaku Moyo" via Cosmic Eye/Sound Effect Records, waarna "Forest Of Lost Children" op 20 mei 2014 door het Beyond Beyond Is Beyond Records werd uitgebracht.
Hun debuut album werd in 2014 door Burger Records op cassette her uitgebracht en dat zelfde jaar verscheen tevens "Mammatus Clouds", dat zowel op cassette (via Sky Lantern Records) als op 12" vinyl (via Cardinal Fuzz Records en Captcha Records) werd uitgebracht.
In 2015 maakte de band 2 split singles en op 13 mei 2016 verscheen de eerste persing van hun album "House In The Tall Grass" in een oplage van 500 stuks op gekleurd vinyl en 1500 stuks zwart vinyl via Guruguru Brain, terwijl er van de tweede uitgave van het album 200 stuks op gekleurd vinyl en 1800 stuks op zwart vinyl werden geperst en tevens verscheen House In The Tall Grass als digitale download.

Het album, dat 9 nummers bevat, start met "Green Sugar", waarin ik een lekker in het gehoor klinkende psychedelische rock song voorgeschoteld krijg, die een licht hypnotiserend ritme heeft, progressieve rock invloeden bevat en tegen het einde van het nummer heftiger gespeeld wordt.(luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)
Daarna hoor ik "Kogarashi", een heerlijke, opgewekte, mix van folk, psychedelische muziek en progressieve rock, die een aanstekelijk ritme heeft, waardoor ik de neiging krijg om te gaan dansen en gevolgd wordt door "Old Snow, White Sun", een uitstekende licht psychedelische pop song, die een enigszins eentonig ritme heeft, waardoor de muziek licht hypnotiserend werkt.
Dan zet de band me "Melted Crystal" voor en hierin laat Kikagaku Moyo me genieten van een hypnotiserend psychedelisch stukje muziek, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en me in een lichte trance brengt, waarna "Dune" volgt en ik een prima krautrock nummer met hypnotiserend ritme te horen krijg.
In "Silver Owl" laat de band me genieten van een fantastische rustige psychedelische pop song, die kort voor het einde meer fuzz op de gitaar krijgt en iets heftiger wordt en in "Fata Morgana" speelt de band een kort psychedelisch instrumentaal nummer, dat iets meer dan een minuut duurt.
Vervolgens schotelt Kikagaku Moyo me "Trad" voor en mag ik opnieuw genieten van een verrukkelijke rustige psychedelische pop song, die halverwege over gaat in een schitterend stuk progressieve rock, dat in een vrij snel tempo gespeeld wordt en heerlijk gitaar spel bevat, waarna het laatste nummer van het album volgt en "Cardigan Song" getiteld is en daarin zet de band me een schitterende folk song voor, waarop de prachtige zang begeleidt wordt door uitstekend akoestisch gitaar spel.

"House In The Tall Grass" van Kikagaku Moyo bevat 9 fantastische nummers, waarmee de band me van begin tot einde heeft weten te boeien en ik kan dit album dan ook aanraden aan elke liefhebber van psychedelische muziek en van de betere pop.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten