maandag 27 februari 2017

Review: Kreidler - European Song (Bureau B Records, 2017) (Krautrock)

De uit Düsseldorf, Duitsland afkomstige band Kreidler werd begin 1994 opgericht door Thomas Klein - drums, computer en elektronica, Andreas Reihse - synthesizer, computer en elektronica, Detlef Weinrich - samples, computer en elektronica en Stefan Schneider - basgitaar, computer en elektronica.
Laatstgenoemde verliet de band in 1998 om To Rococo Rot op te richten en hij werd vervangen door Alexander Paulick, die tot 2001 de nieuwe basgitarist van Kreidler werd, om in 2008 terug te keren in de band.
In 1994 verscheen het debuut album "Riva" via een klein Parijs label, waarna meer dan 20 andere uitgaven volgden, waaronder 2 live albums en 3 soundtracks plus 9 singles en EP's.
Hun uitgaven verschenen via diverse labels, zoals: En Contresens, Stewardess, Finlayson, Captain Trip, Mute, KiffSM, Wonder, italic, Bureau-B
Het album "ABC", uit 2014, dat in Tiblisi, Georgië, opgenomen werd, is de opvolger van "DEN" uit 2012 en van het album verscheen ook een film, die, net als de film clips van "DEN" door Heinz Emigholz gemaakt werd en bij de opnamen van het album "ABC" werkte Kreidler samen met het zangkoor Georgian Singers.
Zijn nieuwe album heet "European Song" en wordt door het Bureau B Records label op 7 april 2017 uitgebracht als LP, inclusief CD, in een beperkte oplage op goudkleurig vinyl, als LP inclusief CD, als CD en als digitale download.
Het was echter de bedoeling een heel ander album uit te brengen, want Kreidler had al een ander album opgenomen, dat klaar lag om uitgebracht te worden, waarbij de mastering sessie voor november 2016 al geboekt was, maar door de toestand in Europa en Amerika, veranderde Kreidler van idee en begon te werken aan "European Song".
Het album, dat bestaat uit 5 spontaan geïmproviseerde nummers, werd live in de studio opgenomen.

Het eerste nummer van de plaat heet "Boots" en daarin hoor ik de band een schitterend eentonig krautrock nummer spelen, dat een hypnotiserende werking op me heeft en me in beweging brengt.
Daarna schotelt de band me "Kannibal" voor en krijg ik eveneens een geweldig swingend krautrock nummer te horen, dat een licht hypnotiserend dansbaar ritme bevat en gevolgd wordt door "Coulées", dat ook nu weer een dansbaar hypnotiserend ritme heeft, terwijl de krautrock in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en lichtelijk experimenteel klinkt.
Dan brengt Kreidler "Radio Island" ten gehore en zet me een fantastisch swingend stuk hypnotiserende krautrock voor, waarmee de band me in een lichte trance en in beweging brengt, want stil zitten hierbij is niet mogelijk.
Als laatste nummer krijg ik "No God" te horen en ook dit is weer zo'n verrukkelijk swingend krautrock nummer, waarmee de band me in de ban van hun muziek weet te houden.

"European Song" van Kreidler is een geweldig album, dat me van begin tot eind in beweging heeft gezet, waarbij de band me volledig heeft geboeid en ik kan deze heerlijke plaat dan ook aanraden aan iedere liefhebber van krautrock en dansbare muziek.(luister naar gedeeltes van het album via de soundcloud link onder de recensie)

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten