maandag 27 februari 2017

Review: Lyres - Lucky 7 (Munster Records, 2017) (Garagerock)

Lyres werd eind jaren 70 te Boston, opgericht uit de overblijfselen van de legendarische band DMZ.
De oorspronkelijke band bestond uit: Jeff Conolly - zang en orgel, Rick Coraccio - basgitaar, Ricky Carmel - sologitaar en Paul Murphy - drums.
Na diverse bezettingswisselingen bestaat de band tegenwoordig uit: Jeff Conolly - zang en orgel, Steve Aquino - sologitaar, Dave Szczepaniak - basgitaar en Paul Murphy - drums.
Lyres bracht de albums: "On Fyre" (1984), "Lyres Lyres" (1986), "A Promise Is A Promise" (1988), "Recorded Live At Cantones" (Pryct, 1987), "Happy Now" (1988) en "Some Lyres" (1994) uit, plus de EP's: "Buried Alive" (12", 45 toeren, 1981, Ace of Hearts), "Lyres" (1985, New Rose) en "Nobody But Lyres" (12", 33 toeren, 1992, TAANG! Records) en verder de singles: "How Do You Know?" / "Don't Give It Up Now" (1979, Sounds Interesting), "Help You Ann", "We Sell Soul" / "Busy Body" (2006, Tanng Records) en "Don't Give It Up Now" / "How Do You Know?" (2007, Dirty Water Records) en de CD's: "On Fyre + 8 Bonus Tracks" (1984, New Rose) en "A Promise Is A Promise" (1988, Ace Of Hearts).
De band bracht in de periode 1979-1991 7 7" vinyl singles uit.
Deze zijn in 2017 samen met hun eerste proefpersing, die nooit uitgebracht werd, op CD verschenen en tevens in een beperkte oplage van 700 stuks als 7 7" singles + CD uitgebracht inclusief een 20 pagina's tellend boekje met foto's en bijschriften van Jeff Connoly.

Het album, dat 16 nummers bevat, start met "How Do You Know?", de A-kant van de proefpersing,  die 2 weken na hun oprichting live werd opgenomen en hierin hoor ik de band een aanstekelijke, lekker in het gehoor klinkende, garagerock spelen, waarbij het tempo gemiddeld is en deze wordt gevolgd door de B-kant "It's All Right", een swingende rhythm & blues song, die aan de muziek van de beat bands uit begin jaren 60 doet denken.
Daarna krijg ik de single opname van "How Do You Know?" voorgeschoteld en daarin laat de band me nogmaals genieten van deze heerlijke song, waarvan ik de live uitvoering net iets ruiger vind klinken.
Dan zet de band me "Don't Give It Up Now" voor, een uitstekende swingende garagerock song, die invloeden bevat van "Hey Little Girl" van The Syndycate Of Sound en gevolgd wordt door "Buried Alive", een swingende rock song, die een vrij eentonig ritme heeft.
In "High On Yourself" speelt de band een geweldig nummer in de stijl van The New York Dolls, dat swingt en in "What A Girl Can Do" laat de band me genieten van een lekkere swingende rock & roll song.
Vervolgens hoor ik "Help You Ann", een uitstekende rock song, waar diverse subtiele tempowisselingen in zitten (luister naar een gedeelte van dit nummer via de youtube link onder de recensie) en deze wordt gevolgd door "I Really Want You Right Now", een heerlijke licht psychedelische garagerock song, waarin de zang extra benadrukt wordt, doordat deze tegen het einde tweestemmig gezongen wordt.
Daarna schotelt Lyres me "Someone Who'll Treat You Right Now" voor en hoor ik een fantastische rock song, waarin een psychedelisch orgeltje te horen is.gevolgd door "I'll Try Anyway", een lekker in het gehoor klinkende rock song.
Verder hoor ik "She Pays The Rent", waarin de band de kant van de rhythm & blues op gaat en ik een invloeden van Motown ontwaar en in "Not Looking Back" zet de band me een fantastische mix van rock en psychedelische muziek voor, die swingt als een trein.
In "You Won't Be Sad Anymore" krijg ik een aanstekelijke swingende dansbare rock song te horen, in "Here's A Heart", een schitterende beaat song, die in de stijl van de Britse jaren 60 bands gespeeld wordt en in "We Sell Soul" krijg ik opnieuw een verrukkelijke beat song voorgeschoteld, die invloeden van Eric Burdon & The Animals bevat.

"Lucky 7" van Lyres is een schitterende CD, die vol met fantastische songs staat en ik kan iedere liefhebber van garagerock, beat en rhythm & blues aanraden, deze eens te gaan beluisteren.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten