maandag 20 februari 2017

Review: Requiem - For A World After (Mental Experience, 2017) (Elektronische Rock)

De uit Noord Amerika afkomstige componist George A. Speckert, woont sinds de jaren 70 in Hannover, Duitsland en werkt daar als muziek leraar.
Hij begon in zijn vrije tijd muziek te schrijven en op te nemen, die geïnspireerd was door de Europese rock en elektronische muziek scene, waarbij bands als Tangerine Dream, Klaus Schulze, Emerson Lake & Palmer en anderen, zijn grootste inspiratie bron waren.
Nadat hij een andere Amerikaanse immigrant ontmoette, die een klein platen label had, begon zijn plan om een album uit te brengen vorm te krijgen.
Een ontmoeting met sologitarist Massimo Grandi, leidde er toe, dat Massimo in diverse nummers van de plaat te beluisteren is, terwijl George de rest van de instrumenten voor zijn rekening nam.
Na 6 maanden werd het album "Requiem" in 1981 in een beperkte oplage van 1000 stuks als privé uitgave uitgebracht via het Davitin label.
Het album is op 11 januari 2017 door het Mental Experience label opnieuw verschenen en is op LP (met digitale download coupon + boekje met foto's en bijschriften), CD (bevat een boekje met foto's en bijschriften) en als digitale download verkrijgbaar.

Op het album "Requiem" staan 6 nummers, waarvan de eerste "Destruction" heet en daarin hoor ik George een duister elektronisch nummer ten gehore brengen, dat een eentonig licht hypnotiserend drum machine ritme bevat, waar tussendoor schitterend gitaarwerk en synthesizer spel te horen is.
Ook het volgende nummer, "Devastation" heeft een terugkerend synthesizer ritme en tussendoor is ruimte voor fantastisch synthesizer spel, waarmee George me in de ban van zijn muziek weet te houden.
Daarna volgt "Realisation", een heerlijk, experimenteel startend, elektronisch nummer met een licht hypnotiserend ritme, waarna ik "Revelation" voorgezet krijg en hierin laat hij me genieten van een uitstekend elektronisch nummer, waarin ook nu weer een licht hypnotiserend ritme zit.
Dan schotelt hij me "Construction" voor en hoor ik een opgewekt nummer, dat prima gitaarwerk bevat plus een aanstekelijk dansbaar ritme, waarbij het moeilijk is om niet in beweging te komen en in het laatste nummer, dat "Creation" heet, krijg ik een verrukkelijk krautrock nummer te horen, dat me in een lichte trance brengt.

"For A World After" van Requiem is een geweldig lekker klinkend album, waar ik van begin tot einde van genoten heb en ik kan deze schijf dan ook aanbevelen aan iedere liefhebber van krautrock en elektronische muziek.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten