zondag 3 december 2017

Review: Thee Headcoatees - Punk Girls (Damaged Goods Records, 2017) (Punk)

Thee Headcoatees was een vrouwelijke punkrock band, die in 1991 te Chatham, Kent, Engeland door Billy Childish werd opgericht als achtergrond koor voor zijn band The Headcoats, die bestond uit: Holly Golightly Smith - zang en sologitaar, Kyra LaRubia (die oorspronkelijk uit België komt en officieel Kyra De Coninck heet) - zang, Ludella Black - zang en "Bongo" Debbie Green - zang en drums.
Thee Headcoats speelden tevens als begeleidings band van Thee Headcoatees, zodat het mes aan twee kanten sneed.
De band bracht haar debuut album, "Girlsville", in 1991 uit, waarna de albums "Have Love Will Travel" (1992), "Ballad Of The Insolent Pup" (1994), "Bozstik Haze" (1997), "Punk Girls" (1997), "Here Comes Cessation" (1999) en "The Sisters Of Suave" (singles compilatie album, 1999) volgden, plus een split live LP samen met The Headcoats.
Het laatst opgenomen album "Here Comes Cessation" is echter zonder Debbie, die de band in 1998 verliet, terwijl Thee Headcoatees in 1999 mee ophield te bestaan, waarna de leden ieder hun eigen weg in de muziek gingen.
20 Jaar na het uitbrengen van hun LP "Punk Girls" is besloten het album opnieuw uit te brengen via het Damaged Goods Records label en dit verscheen zowel op LP, CD en als digitale download.

Het album, dat 12 nummers bevat, begint met het titel nummer "Punk Girl" en daarin krijg ik een uitstekende rock song voorgeschoteld, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), waarna "Don't Wanna Hold Your Hand" volgt en de band me trakteert op een punk parodie van het Beatles nummer "I Want To Hold Your Hand".
Daarna krijg ik "Billy B. Childish" te horen, waarin de band een schitterende swingende uptempo rhythm & blues song speelt en deze wordt gevolgd door een prima cover van het Undertones nummer "Teenage Kicks".
Dan zet de band me "You're Right, I'm Wrong" voor en mag ik genieten van een heerlijke eentonig klinkende rock song, waarna "Pinhead" volgt en de band een uptempo punkrock song ten gehore brengt, die enkele subtiele tempowisselingen bevat.
In "Cara-Lin" speelt Thee Headcoatees een lekker in het gehoor klinkende powerrock song, waarin het drums werk naast de zang de hoofdrol speelt en in "Punk Boy" hoor ik de band een geweldige swingende uptempo punkrock song spelen, waarbij stil zitten geen optie is en deze wordt gevolgd door het korte "Zig-Zag", die met de snelheid van het licht gespeeld wordt.
Vervolgens zet de band me "Sticks And Stones" voor en hoor ik een opgewekt klinkende uptempo song, die gevolgd wordt door "Shadow", een cover van het Lurkers nummer en ook dit is weer een uitstekende uitvoering, waarna het laatste nummer "Ca Plane Pour Moi" volgt en ik geweldige versie van de hit van Plastic Bertrand voorgezet krijg.

"Punk Girls" van Thee Headcoatees is een fantastische plaat, die swingt als een trein en ik kan iedere liefhebber van punk deze schijf dan ook zeer aanraden.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten