maandag 15 januari 2018

Review: The Cable Bugs - Have A Ball (Wolverine Records, 2017) (Rockabilly / Rock & Roll)

The Cable Bugs is een Duits-Belgische band uit Aken en Eupen, die halverwege 2002 werd opgericht door leden, die eerder in andere bands actief waren en bestaat uit: Mark Diceman - zang en slaggitaar, Richie Bravo - sologitaar en zang, Johnny Basser - contrabas en zang en Kalle Boston - drums en zang.
De bandleden lieten zich muzikaal beïnvloeden door de muziek van Reverend Horton Heat, The Paladins, Batmobile en The Stray Cats en deelden het podium met onder andere: Slim Jim Phantom (Stray Cats), Restless en The Stargazers.
The Cable Bugs bracht op 10 oktober 2012 hun debuut album "Oh My Bug" in eigen beheer uit en deze werd 1 december 2017 gevolgd door "Have A Ball", die op CD en LP via het Wolverine Records label verscheen.

Het album bevat 13 nummers en begint op kant-A met "Mercenary Blues", waarin ik een swingend rockabilly nummer te horen krijg, dat invloeden uit de muziek van Django Rheinhart bevat en in een vrij hoog tempo gespeeld wordt, om gevolgd te worden door de titelsong "Have A Ball", een geweldige uptempo rock & roll song, die enkele subtiele tempowisselingen bevat en swingt.
Daarna zet de band me "You Need" voor en daarin speelt de band een afwisselende rock & roll song met lichte rhythm & blues invloeden, waarna "My Cat's Cat's Gone" volgt en ik opnieuw een schitterende rock & roll song te horen krijg, waarbij stil zitten geen optie is.
In "Pay Day" blijf ik om stoel mee zitten swingen met de heerlijke rock & roll muziek en in "Wandrin' Around" verrast de band me door een prachtige rustige jaren 50 gerelateerde song te spelen, waar een aanstekelijk ritme in zit.
Dan volgen de songs van kant-B en de eerste daarvan heet "Too Much Of This", waarin The Cable Bugs me een lekker in het gehoor klinkende swingende rockabilly song voorschotelt, waar invloeden van The Stray Cats hoorbaar zijn en dit nummer wordt gevolgd door "Screams Of Fear", een fantastische rockabilly song, die in een hoog tempo gespeeld wordt en enkele prima tempowisselingen heeft.
Vervolgens schotelt de band me "I Want My Boogie, Baby!" voor en hierin hoor ik een uitstekende uptempo mix van rock & roll, blues en boogie, die swingt als een trein, waarna "Spock Rock" volgt en ik een weer een heerlijke uptempo rock & roll song hoor, die halverwege even iets rustiger gespeeld wordt en gevolgd wordt door de enige cover van het album, getiteld "Black Diamond" (Roy Brown) en ook deze song swingt als een trein.
Verder hoor ik "One More Train", een verrukkelijke rockabilly song, die in een hoog tempo gespeeld wordt en me in beweging houdt en "Rainsin' Hell" is weer zo'n prima uptempo rock & roll song.

"Have A Ball" van The Cable Bugs bevat 13 fantastische swingende jaren 50 gerelateerde rock songs, waar ik van begin tot einde van genoten heb en ik kan iedere liefhebber van rock & roll en rockabilly deze schijf dan ook ten zeerste aanbevelen (luister naar gedeelten van nummers via de youtube link onder de recensie).

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via  www.osuradio.nl






Geen opmerkingen:

Een reactie posten