maandag 9 april 2018

Review: Star Sponge Vision - Crowley And Me (Mega Dodo Records, 2018) (Pop)

Ex-Pretty Things leden John Povey - keyboards, vleugel, zang en verteller en Twink - drums en percussie hebben in 2016 een nieuwe band opgericht, die ze Star Sponge Vision hebben genoemd.
De andere leden van de band zijn: Max Gibson - sologitaar en akoestische gitaar, Nick Ferris - sologitaar en akoestische gitaar en Ed Sykes - basgitaar en etherische gitaar.
De band heeft een concept album opgenomen, dat gaat over de Engelse occultist, dichter, schilder, schrijver, ceremonie magier en bergbeklimmer Aleister Crowley, die eerder vertegenwoordigd was op de hoes  van het Beatles album "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band", terwijl zijn motto "Do What Thou Wit" in het vinyl van Led Zeppelin's album "III" was gegraveerd en Ozzy Osbourne schreef het nummer "Mr.Cowley".
"Cowley And Me", dat 13 nummers bevat, wordt 27 april 2018 door het Mega Dodo Records label in een beperkte oplage van 300 stuks op 180 gram zwart vinyl uitgebracht en gaat vergezeld van een bedrukte binnen hoes, waarbij het geheel in een klaphoes is gestoken en tevens verschijnt het album op CD en als digitale download.

Het album begint met het titel nummer "Crowley And Me", waarin ik de band een schitterende, vrij rustige, progressieve rock song hoor spelen, die diverse subtiele tempowisselingen heeft (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door "The Pentagram", een prachtige melodische pop song, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en licht folk invloeden heeft.
Daarna zet de band me "Clouds Without Water" voor en krijg ik een erg rustige melodische song te horen, die muzikale invloeden van Pink Floyd bevat, waarna "The Mantra" volgt, waarin de band me een fantastische pop song voorschotelt, die een aanstekelijk ritme heeft en gevolgd wordt door "The Tent", een mooie rustige song, die in de stijl van de muziek van Roger Waters gezongen wordt en een gedeeltelijke gesproken tekst heeft.
In "The Logos" schotelt Star Sponge Vision me opnieuw een erg rustig nummer voor en in "Hymn To Pan" laat de band me genieten van een verrukkelijke progressieve rock song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en in "Kathleen Divine" krijg ik weer zo'n rustige pop song in de stijl van Roger Waters te horen.
Dan volgt "The Buddhist", een heerlijke swingende poprock song, die een aanstekelijk ritme bevat en dit nummer wordt gevolgd door "The Gypsy", een geweldige lekkere song, die gesproken tekst bevat, in een erg rustig tempo gespeeld wordt en melodisch klinkt.
Vervolgens zet de band me "Grave Grey Eyes" voor, een vrij rustige prachtige pop song, "Lament For All", een swingende rock song, die enkele prima tempowisselingen heeft en "Why Do You Wait", een uitstekende licht progressieve pop song, die in een rustig tempo gespeeld wordt.

"Crowley And Me" van Star Sponge Vision staat vol mooie rustige pop songs, die melodisch klinken, een licht psychedelisch karakter hebben en invloed van de muziek van Roger Waters bevatten en ik kan liefhebbers van de betere pop, dit album dan ook ten zeerste aanraden.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten