zondag 23 december 2012

Review: Faith - Decades Of Despair (Transubstans, 2013)(Doom Metal / Stoner)

De Zweedse band Faith, die uit Karlshamn komt, bestaat al sinds 1984 en is waarschijnlijk één van de eerste doom metal bands uit hun land.
Vanaf hun oprichting bestaat de band uit: Roger Johansson - sologitaar, Christer Nilsson - basgitaar en zang en Peter Svensson - drums.
Ondanks het feit dat de bandleden periodes ver van elkaar vandaan woonden, zijn ze de band toch trouw gebleven en ook aan het maken van hun muziek, die buiten de geijkte patronen ligt.
Na enkele demo's te hebben gemaakt, verscheen in 1986 hun gefinancierde 7 inch EP "Hymn Of The Singer", waarna het tot 2003 zou duren, voor hun debuut LP "Salvation Lies Within" zou verschijnen via het Stormbringer Productions label met daarop verscheidene her opgenomen songs, die ze in de periode 1984-1986 hadden geschreven.
Het Italiaanse label Doom Symphony bracht, in 2005, de nummers van de LP op CD uit, aangevuld met enkele bonus tracks en begin 2006 verscheen het tweede album van de band, getiteld "Sorg", waarin Faith langzaam hun muziekstijl uitbreidde met folk invloeden en progressieve rock.
Gedurende 2007 hield de band zich bezig met het spelen op de podia in Zweden, Duitsland en Ierland en in de laatste maanden van dat jaar begon Faith met het opnemen van songs voor hun derde album "Blessed?", dat in 2008 door Transubstans uitgebracht werd.
Na vier jaar de tijd te hebben genomen, is hun nieuwe album klaar, waarop ook Hakan Malmros - viool en Anders Smedenmark - nyckelharpa (Zweedse toetsen viool) als gast muzikanten mee spelen en de CD is, net als hun vorige, door Transubstans uitgebracht met daarop 9 eigen songs plus 1 cover.
De CD "Decades Of Despair" start met het titel nummer, dat iets meer dan 11 minuten duurt en met geweldig intro van vioolspel begint, waarna de heavy klanken van de band in een niet al te hoog tempo ingezet worden, die, bijgestaan door de zang, het nummer een duistere uitstraling geven.
vervolgens krijg ik "Iscariot" te horen, dat een heerlijke hardrock song is, eveneens in een rustig tempo gespeeld, die me lichtelijk aan Deep Purple en andere jaren 70 hardrock bands doet denken en gevolgd wordt door "Hwila", een uitstekende hardrock song, waarin een mij onbekende zangeres een gedeelte van de zangteksten voor haar rekening neemt en ook deze song kent een vrij rustig tempo, dat in een dreigend ritme gespeeld wordt.
Daarna volgt het instrumentale "Boeves Psalm", waarmee de band me verrast, want hierin wordt, in een haast vrolijk ritme van de Zweedse toetsen viool en sologitaar, een lekkere dansbare mix gemaakt van folk- en hardrock.
Dan krijg ik "Ashes To Ashes" voorgeschoteld en dit is weer zo'n schitterende hardrock song in seventies stijl, waarvan de tekst vrij duister over komt en de muziek licht hypnotiserend is.
"Hollow" heet de volgende song en hierin maakt de band een prima mix van hardrock en symfonische rock en daarmee verrast Faith me opnieuw.
In het begin van "Marion Crane" krijg ik het idee in een horror film beland te zijn, maar dat verandert na korte tijd en in dit nummer laat de band me wederom genieten van de duistere kanten van hun muziek, die met zware tonen mijn gehoorgang binnenkomt en afgewisseld wordt door ouderwetse hardrock klanken.
Met het instrumentale "Stums Polska" laat Faith een onvervalste mix van hardrock en folk horen, waarin viool en Zweedse toetsen viool de hoofdrol voor zich op eisen.
Het langste nummer van de CD heet "Codex Dei", dat meer dan 15 minuten duurt en over het geloof gaat.
Dit is voor mij zonder twijfel één van de best nummers van de CD, waarin de band diverse stijlen muziek aan elkaar smeedt en in wisselende tempo's hun visie op de schepping ten gehore brengt.
Als laatste nummer krijg ik de Louis Armstrong cover "What A Wonderful World" te horen, dat enige nostalgische gevoelens bij me op weet te roepen en deze geweldige uitvoering doet niet onder voor het origineel, vind ik . 
Faith heeft met "Decades Of Despair" een uitstekende CD gemaakt, die iedereen na beluistering op waarde zal weten te schatten.




Faith - 01 Dark Fate - YouTube
youtube.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten