maandag 7 november 2016

Review: Fogh Depot - Turmalinturm (Denovali, 2016) (Avant Garde / Jazz / Modern Klassiek / Experimenteel Elektronisch)

Fogh Depot is een Russische band uit Moskou, die uit 3 personen bestaat en begin 2015 hun debuut album met gelijknamige titel via het Denovali Records label uitbracht.
Het nieuwe album van de band heet "Turmalinturm" en verschijnt in november 2016 zowel op LP als op CD en als digitale download via Denoval Records en bevat 8 nummers en opmerkelijk is nog het feit, dat de studio, waar de band het album opnam, een maand nadat de opnames afgerond waren, af brandde.

"Turmalinturm" start met "Quicksilver Spoon", waarin de band me, na een licht experimenteel hypnotiserend begin, een heerlijk rustig elektronisch nummer voorzet, dat langzamerhand iets meer vaart krijgt en invloeden uit de jazz heeft, terwijl het hypnotiserende ritme terug keert.(luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie)
Daarna volgt "Oscar" en hierin speelt de band opnieuw een rustig stuk neo klassieke elektronische muziek, dat een licht hypnotiserend ritme bevat en net iets over de helft van het nummer meer snelheid krijgt en verandert in een lekker in het gehoor klinkend stuk progressieve elektronische muziek/.
Dan zet de band me "Who The Last Says No" voor en hierin start de band met rustige jazz klanken, die gevolgd worden door prachtig klassiek aandoend piano spel, om iets verder in het nummer te veranderen in een fantastisch mooi klinkende mix van klassiek en jazz.
In "Svetly Prazdnik" hoor ik Fogh Depot een schitterend avant garde nummer spelen, dat een niet al te hoog tempo en diverse prima tempowisselingen bevat en tevens invloeden van progressieve elektronische rock en jazz heeft.
Vervolgens schotelt de band me " Alice And Bob Cypher" voor en krijg ik een geweldig swingend elektro nummer te horen, waarbij stil zitten niet aan de orde is en in "Meduse" laat de band me genieten van een heerlijk stukje avant garde, dat, gemixt met jazz en elektro, swingt als een trein.
Verder hoor ik "Turmalin" en daarin krijg ik een verrukkelijke mix van elektro, progressieve jazz en hypnotiserende ritmes voorgezet, die vergezeld gaan van zware klanken en in "Cloud Apiary" speelt de band avant garde nummer met een hypnotiserend ritme, dat halverwege verandert en ik een rustige mix van jazz, modern klassiek en elektronische muziek hoor.

"Turmalinturm" van Fogh Depot is een fantastisch album, waar ik van begin tot einde van genoten heb en ik kan deze schijf dan ook van harte aanraden aan iedere liefhebber van zowel avant garde, jazz, modern klassiek als experimentele elektronische muziek.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten