maandag 20 februari 2017

Review: Medulla - Remnant (R.A.I.G., 2017) (Melodische Progressieve Rock)

Medulla werd in 2012 te Austin, Texas, Amerika, opgericht en bestond in eerste instantie uit: Matthew Kennon - zang, sologitaar, keyboards en saxofoon, Kevin Mullin - sologitaar en basgitaar, Brian Mullin - drums en Fatih Ermete - basgitaar.
In 2014 verhuisde de band naar Berlijn, Duitsland, waar hun debuut album "Remnant" werd opgenomen en geproduceerd en was Faith vervangen door Matthew Bartholomew op basgitaar.
"Remnant" is 29 januari 2017 op CD  en als digitale download verschenen via het R.A.I.G. label en bevat 2 bonus nummers, die in een eerdere periode werden opgenomen.

Het album, waarop 7 nummers staan, start met "Broken Machines" en hierin hoor ik de band in een rustig tempo beginnen en krijg ik een prima progressieve rock song te horen, waarin het tempo wisselend is en de muziek soms rustig en soms heftig is. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna hoor ik de titel song "Remnant", waarin de muziek opnieuw rustig start en de band me een heerlijke progressieve rock song voorzet, die iets na de helft van het nummer melodischer wordt en daarbij schroeft de band het tempo tevens iets op en dit nummer loopt naadloos over in "The Maw", een schitterende swingende progressieve rock song, die swingt, gesproken tekst bevat en lichtelijk dreigend, maar tevens melodisch en soms bombastisch klinkt.
Dan schotelt de band me "Aria" voor en hoor ik een langzaam aanzwellende melodische progressieve rock song, die halverwege tijdelijk van tempo verandert, maar daarna weer verder gaat in het gemiddelde tempo, waar mee begonnen werd en met "Innervat" laat Medulla me een swingende melodische rock song horen, waarin enkele prima tempowisselingen zitten.
De eerste van de bonus nummers heet "The Auctioneer", waarin de band me een swingende rock song voorschotelt , die lichte jazz invloeden heeft en diverse subtiele tempowisselingen bevat.
Het laatste nummer heet "Nadir" en daarin krijg ik een verrukkelijk stukje progressieve jazz te horen, dat hier en daar vrij experimenteel klinkt en verscheidene tempowisselingen heeft.

"Remnant" van Medulla bevat 7 lekker in het gehoor klinkende nummers, waarvan ik van begin tot einde van genoten heb en ik kan iedere liefhebber van melodische progressieve rock en progressieve jazz, dit album dan ook van harte aanbevelen.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten